Europeiskt medborgarpris till svenska byarörelsen

I fredags mottog Riksorganisationen Hela Sverige ska leva Europeiska medborgarpriset vid en högtidlig ceremoni i Europahuset i Stockholm.

På plats för att ta emot priset var Åse Blombäck och Staffan Nilsson, båda ordförande i organisationen. Åse Blombäck poängterade i sitt tacktal att det är byarörelsen som är mottagare av priset.

- Det är en stor ära att få företräda alla de eldsjälar som priset är tillägnat. Alla de fem tusen lokala grupperna, våra medlemsorganisationer och läns- och kommunavdelningar, de som jobbar för sin bygd i ett helhetsperspektiv och bidrar till att skapa ett attraktivt Sverige, sa Åse Blombäck och fortsatte:

-Kreativiteten och entreprenörskapet är stort i Sveriges bygder och den stora utmaningen är att sammanföra det kapital som finns, med dessa idéer.

Staffan Nilsson kombinerar ordförandeskap i Hela Sverige ska leva med att vara ledamot i Europeiska ekonomiska och sociala kommittén, och han la ett mer internationellt perspektiv på sitt tack.

- Jag är stolt över att Hela Sverige ska leva står för öppenhet och internationellt engagemang och att det finns ett starkt engagemang i rörelsen i integrationsfrågor.

Det är Europaparlamentarikern Kent Johansson som nominerat Hela Sverige ska leva och han inledde ceremonin med att motivera sin nominering.

Bland annat berömde han vår organisations förankring på den lokala nivån och vår förmåga att kanalisera detta lokala engagemang till ett nationellt samtal, i form av våra landsbygdsriksdagar, med möjligheter att påverka samhället. Och detta, som han sa, utan att organisera sönder engagemanget.

Han berömde också vårt initiativ till en europeisk landsbygdsriksdag. Den genomförs för övrigt den 13 november.

Kent Johanssons motivering i nomineringen av Hela Sverige ska leva till Europeiska unionens medborgarpris 2013:

Landsbygdsnätverket Hela Sverige ska leva har i snart 25 år varit en samlande kraft för lokala grupper och eldsjälar runt om i landet.

Hela Sverige ska leva består av 4 500 utvecklingsgrupper, 100 kommunbygderåd, 24 länsbygderåd och 40 medlemsorganisationer. Rörelsen samlar 100 000 människor som arbetar ideellt och praktiskt för lokal utveckling i sin hembygd.

Gruppernas arbete utgör ett viktigt samhällsarbete som fördjupar och stärker demokratin, och de fungerar dessutom ofta som lokala partners i EU-finansierade utvecklingsprojekt. Landsbygdsriksdagen är en nationell mötesplats vartannat år.

Den svenska byarörelsen har väckt inspiration i andra länder, och nu är den europeiska landsbygdsrörelsen redo att skapa en Landsbygdsriksdag för hela Europa (European Rural Parliament).

Hela Sverige ska leva har framgångsrikt arbetat med människors initiativkraft och goda idéer och skapat framtidstro och nya möjligheter på platser som i urbaniseringens och centraliseringens spår tappat jobb och service. Samma utmaningar i finns i andra europeiska länder.

En levande landsbygd är en viktig förutsättning inte bara för nationell demokrati och tillväxt, utan också för hållbar utveckling och fördjupad samverkan mellan Europeiska unionens medborgare.

Hela Sverige ska leva har visat på initiativkraft som kan bidra till utökat samarbete mellan engagerade människor i den europeiska landsbygdsrörelsen. Därför nominerar jag Hela Sverige ska leva till Europeiska unionens medborgarpris 2013.

Har du frågor är du välkommen att kontakta:

Åse Blombäck, ordförande Hela Sverige ska leva, tfn 070-581 35 50

Staffan Nilsson, ordförande Hela Sverige ska leva, tfn 070-578 00 22