Glädjande nyheter för mobilanvändningen på landsbygden

Riksorganisationen Hela Sverige ska leva välkomnar med glädje regeringens beslut att öppna upp frekvensen på 700 Mhz-bandet för mobilt bredband och mobil telefoni. Detta gör bland annat att Sveriges landsbygd kommer att få bättre mobiltäckning inom kortare tid och i större utbredning.

- Landsbygden har alltför länge varit eftersatt när det gäller mobiltäckning. Det här är ett stort steg framåt för landsbygdens utveckling och kommer öppna upp fler möjligheter än vad som tidigare funnits, säger Åse Blombäck, ordförande för Hela Sverige ska leva.

Tillgången till fungerande mobiltäckning och snabbt bredband på landsbygden har under många år varit några av Hela Sverige ska levas viktigaste frågor. Många av våra byalag har på egen hand och med egna medel sett till att deras bygder fått snabbt bredband – de har gjort ett enormt arbete och lagt ner stora resurser på detta. Nu är vi glada över att regeringen tar sitt ansvar och försöker förse hela landet med nödvändig infrastruktur som kommer göra den mobila uppkopplingen och telefonin mycket bättre.

Hela Sverige ska leva är en riksorganisation som består av cirka 5 000 lokala utvecklingsgrupper (byalag) från byar spridda över hela landet, och nära 50 medlemsorganisationer. Se www.helasverige.se för mer information.

Åse Blombäck, ordförande, Hela Sverige ska leva

Tel: 070 581 35 50, e-mail: ase.blomback@helasverige.se