Grattis, Årets kommun och Årets lokala utvecklingsgrupp 2016!

Riksorganisationen Hela Sverige ska leva har under många år delat ut utmärkelsen Årets kommun. Utmärkelsen tilldelas den kommun som på ett engagerat och framgångsrikt sätt arbetar för att hela kommunen ska leva och som inkluderar landsbygd, skärgård och förorter i sina planeringar.

I år blir Värnamo Årets kommun. Utmärkelsekommitténs motivering lyder:

Värnamo kommun ser dialog med landsbygdsinvånarna som viktigt och arbetar aktivt för att skapa möjligheter till medbestämmande. Skolor, bredband, närproducerad mat och närtrafik är hörnstenar för landsbygdens överlevnad och detta satsar kommunen på. Arbetet har gett resultat: landsbygden växer lika mycket som staden. Värnamo kommun har en tydlig strategi för landsbygden som inspirerar.

Detta år delas ett hedersomnämnande ut, och detta går till Hylte kommun, för dess viktiga arbete med att bygga bredband, integrera sina nyanlända invånare och ge unga goda möjligheter på landsbygden.

Hela Sverige ska leva utser även Årets lokala utvecklingsgrupp, för inspirerande och framgångsrikt lokalt utvecklingsarbete. I år går utmärkelsen till Kiladalens Utveckling AB (svb) i Stavsjö, Södermanlands län. Utmärkelsekommittén skriver:

Kiladalens Utveckling AB har tagit ett mycket innovativt helhetsgrepp på utvecklingen av sin bygd. De har startat upp Sveriges första digitala lanthandel och är motorn bakom en servicepunkt i byn med bland annat SFI-undervisning och sjuksköterskemottagning och planen är att bygga hyresbostäder i anslutning till punkten. Helhetssynen och de nya idéerna kring service utmärker denna ambitiösa grupp.

Årets kommun delas ut sedan 1984 och Årets lokala utvecklingsgrupp sedan 1986. Sedan 1993 står Hela Sverige ska leva bakom utmärkelserna. I utmärkelsekommittén finns Anita Brodén, f d riksdagsledamot, Thage G Peterson, f d talman och författare, samt Isabelle Axelsson, #ungapålandsbygden. Utmärkelsen och 10 000 kronor delas ut vid Hela Sverige ska levas Förenings- och höstmöte.

Press är välkomna att delta på utdelningen av utmärkelserna Årets lokala utvecklingsgrupp och Årets kommun under Hela Sverige ska levas Förenings- och höstmöte.

Datum: 1 december

Tid: 11.15-12.30