Grattis till Årets kommun 2014: Kristianstads kommun

Kristianstads kommun i Skåne län har blivit utsedd till Årets kommun 2014 av Riksorganisationen Hela Sverige ska leva. Utmärkelsen delas ut till den kommun som bäst uppfyller kriterierna att ha fört en bra politik för landsbygden, glesbygden eller skärgården, och som har genomfört intressanta och spännande projekt för att utveckla områdena utanför kommuncentret. Kristianstads kommun uppfyller mer än väl dessa mål!

I motiveringen säger utmärkelsekommittén:

Kristianstads kommun arbetar målinriktat och strategiskt för landsbygden, med en särskild landsbygdssamordnare och ansvariga tjänstemän i alla förvaltningar. Kommunen samarbetar på ett föredömligt sätt med sina många lokala utvecklingsgrupper och bidrar därmed till att stärka den lokala demokratin och utveckla hela kommunen.

En viktig punkt i den politiska plattformen för Socialdemokraterna, Folkpartiet och Centerpartiet, som gemensamt leder Kristianstads kommun, är att stad och land ska växa tillsammans.

– Vi är glada över att vårt arbete med landsbygdsutvecklingen uppmärksammas. En av våra viktigaste utmaningar i all planering är att främja stad och landsbygd i balans, och det här känns som en bekräftelse på vi är på väg i rätt riktning, säger kommunstyrelsens vice ordförande Pierre Månsson (FP).

De kommande åren är Kristianstads ambition att växla upp landsbygdssatsningen ytterligare.

– Vi arbetar aktivt för att upprätthålla kommunal service i alla våra basorter och håller på att bygga ut bredband utifrån tanken om bredband till alla, säger Sven Nilsson (C), vice ordförande i kommunstyrelsens arbetsutskott.

Årets kommun delas ut sedan 1984, sedan 1993 står Hela Sverige ska leva bakom utmärkelsen. I utmärkelsekommittén sitter Thage G Peterson, Anita Brodén och Åke Edin. Utmärkelsen samt 10 000 kronor delas ut vid Hela Sverige ska levas föreningsmöte av landsbygdsminister Sven-Erik Bucht den 4 december kl. 13.30 på Norra Latin i Stockholm. Ni som är intresserade av att vara med, kontakta Linn Hjort på linn.hjort@helasverige.se eller 070 233 21 07.

Fredrik Lager, utvecklingssamordnare, Kristianstads kommun

Tfn: 073 313 64 00, e-post: fredrik.lager@kristianstad.se