Lägg inte ner de lokala nyheterna – öka lokalbevakningen!

Riksorganisationen Hela Sverige ska leva anser att beslutet att lägga ner TV4:s lokalredaktioner är mycket olyckligt. Att koncentrera nyheter och opinion till storstäderna är ytterligare ett stort steg mot en alltför omfattande urbanisering och kommer leda till att landsbygdens värde förminskas ännu mer.

Att marginalisera landsbygden är i sista hand en demokratifråga. Nyheter och opinion måste ha en lokal förankring och vara igenkännande för att dra större publiker som kan ta del av händelser och beslut som påverkar deras vardag – så att de i sin tur kan känna att det finns möjligheter till påverkan.

Hela Sverige ska leva ser nedläggningen som ett stort misstag där en stor del av Sveriges befolkning och den aktivitet som de står för avpolletteras som irrelevanta.

Vi säger: Utöka den lokala nyhetsbevakningen. Skapa fler arbeten med trygga förhållanden som tar tillvara den kunskap och kompetens som finns i och omkring landsbygden. Minska klyftorna mellan stad och land istället för att bredda dem. Låt alla få veta att landsbygden är betydelsefull för hela Sveriges utveckling.

Staffan Nilsson, ordförande Hela Sverige ska leva

Tel: 070 578 00 22, e-mail: staffan.nilsson@helasverige.se