Landsbygden slår tillbaka – naturbruk är lösningen!

Den 17-19 april anordnas den sjätte nationella Naturbrukskonferensen som handlar om hur landsbygden och de värden som finns här är en del av lösningen för ett hållbart samhälle – i motsats till den vanligare bilden av landsbygden som ett samhällsproblem.

Bland föreläsarna finns:

Den italienska småbrukaren Andrea Ferrante från Europeiska Via Campesina berättar om det agroekologiska jordbrukets möjligheter att bidra till en hållbar samhällsutveckling.

Med utgångspunkt i sin nya bok, Global Eating Disorder, berättar Gunnar Rundgren, författare, före detta bonde och initiativtagare till KRAV föreläser om vad som händer med mat, levande landsbygd och god livsmiljö när mat blir en handelsvara

Kerstin Edquist från Latinamerikagrupperna fortsätter med ett pass om hur TTIP-avtalet påverkar landsbygder i Sverige och världen.

Kristina Belfrage, forskare, bonde och visionär utgår från sin avhandling när hon visar hur det småskaliga jordbruket är viktigt för att klara av att producera mat till alla.

Anders Persson och Niclas Högström berättar om hur regionala omställningsstrategier bidrar till att inkludera lokalsamhällets alla delar för hållbar omställning.

Konferensen avslutas på söndagen med ett samtal mellan LRF, Småbrukarna, Nordbruk och initiativtagaren till Landsbygdsupproret om hur en nationell livsmedelspolitik bör utformas för att bidra till en levande och hållbar landsbygd.

Konferensen samlar ett 70-tal deltagare från hela landet och arrangeras i år i Örebro av Hela Sverige ska leva, Länsbygderådet i Örebro, Jordens vänner, Småbrukarna, Nordbruk, ABF Örebro och Framtiden i våra händer.

Plats: Kulturhuset, Örebro
Tid: 17 april 13.00 till 19 april 13.00

Kontakt:
Josefin Heed, josefin.heed@helasverige.se

Hela Sverige ska leva

Stödjer lokal utveckling och synliggör landsbygdens värden. Cirka 5 000 utvecklingsgrupper, cirka 100 kommunbygderåd, 24 länsbygderåd och 48 medlemsorganisationer är engagerade. 100 000 människor satsar varje år över fem miljoner ideella timmar för den egna bygdens bästa. En växande folkrörelse som ger företagsamma och hållbara bygder i hela Sverige!

Taggar: