Landsbygdsfrågorna väntas bli valfrågor 2014

Landsbygdsfrågorna blir med all säkerhet valfrågor År 2014, säger Inez Abrahamzon och Kenneth Nilshem, båda ordförande i Hela Sverige ska leva.

De ser flera tecken på det. Uppror startas i hela landet, landsbygdens resurser i form av bland annat mat och energi behövs för omställning till långsiktig hållbarhet och dessutom pågår organiserar sig landsbygdsrörelsen i Europa. Engagemanget för att rädda butiker och akutvårdsplatser är kraftfullt nu likväl som krav en på att beslutsfattare ska ta sin del av ansvaret för en levande landsbygd.

Fembarnsmamman och företagaren Lisa Blochmann skrev 60 personliga brev till bland annat fåröbor, och föreningar och lyckades samla 450 000 kronor på några månader. Det blev gnistan till ett landsbygdsuppror där många skolor räddats och utökats till ett krav om billigare färjetrafik. När Dorotea sjukstuga ockuperades blev det startskottet till ett vårduppror i inlandet, både i Väster- och Norrbottens län. Målet för Lapplandsupproret är bland annat att samla ihop närmare 23 000 västerbottniska röster för att tvinga fram Sveriges första folkomröstning på landstingsnivå.

Inez Abrahamzon ser i alla fall en ljuspunkt i allt det mörka.

- Folk vill ta ansvar och det är i högsta grad rimligt att även de politiska partierna tar itu med de uppenbara orättvisorna. Det är goda tecken när partiledare som Fridolin och Sjöstedt lyfter upp landsbygdsfrågorna på sina politiska agendor. Det är också tecken på att landsbygdens frågor blivit valfrågor.

Kenneth Nilshem fyller på:

- Merparten av Sveriges befolkning bor utanför storstadskärnorna. Det är dags att storstaden slutar vara norm för hur utvecklingen ska se ut i landet. Kloka politiker förstår att det inte bara handlar om landsbygdens framtid utan även deras egen trovärdighet.

För mer information, kontakta:

Inez Abrahamzon, ordförande Hela Sverige ska leva, tfn 070-695 56 70

Kenneth Nilshem, ordförande Hela Sverige ska leva, tfn 070 - 651 35 44