Landsbygdsministern till Landsbygdsriksdagen 2016

Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht ska invigningstala på Landsbygdsriksdagen 2016, som hålls på Gotland den 27–29 maj.

Landsbygdsriksdagen har arrangerats av Riksorganisationen Hela Sverige ska leva sedan 1989 och är en etablerad mötesplats för alla som är intresserade av landsbygdsfrågor och lokal utveckling. Här samlas engagerade människor från hela Sverige och Europa, forskare, tjänstemän, politiker och entreprenörer.

I årets Landsbygdsriksdag ingår temaresor till exempel på lokal utveckling över hela Gotland, brännande aktuella paneldebatter, seminarier och en morgonsoffa med utmanande gäster.

- Det känns självklart att landsbygdsministern ska inviga detta evenemang och visa att regeringen tar våra frågor på allvar, säger Staffan Nilsson, en av ordförandena för Hela Sverige ska leva.

- En viktig del av Landsbygdsriksdagen är att påverka politiken i en riktning där en balans mellan stad och land uppnås, och vi är glada över att Sven-Erik Bucht är på plats för att lyssna på oss, säger Hela Sverige ska levas andra ordförande Åse Classon.

Invigningen ska hållas på scenen i Almedalsparken i Visby den 27 maj klockan 19.00. Press är välkomna att delta. Ni hittar mer information på: landsbygdsriksdagen.se

Linn Hjort, kommunikatör Hela Sverige ska leva

Tfn: 070 233 21 07, e-post: linn.hjort@helasverige.se

Hela Sverige ska leva är en riksorganisation som består av cirka 5 000 lokala utvecklingsgrupper (byalag) från byar spridda över hela landet, och nära 50 medlemsorganisationer. Se www.helasverige.se för mer information.