Lika lön för lika arbete – oavsett var vi bor!

Bor man på landsbygden ska man ha lägre lön än om man bor i Stockholmsregionen. Driver man projekt i Stockholm kan man kvittera ut lön för en projektledare på 654 kronor, bor man i resten av landet får projektledaren bara 492 kronor – en skillnad på hela 162 kronor per timme! Detta har EFS-rådet lagt fast i sin schablon för hur projektmedel ska fördelas, utifrån statistik som visar att man tjänar mer i Stockholm.

- Detta visar på ett tydligt och alarmerande vis hur den urbana normen befästs även i sammanhang som ska syfta till jobbskapande processer i hela Europa. Detta är upprörande och förstärker ytterligare den kraftiga urbanisering som pågår, säger Åse Classon, ordförande för Riksorganisationen Hela Sverige ska leva.

ESF-rådet förklarar sin slutsats med att man vill förenkla för dem som driver projekten. De har använt sig av SCB:s lönestatistik som underlag, och slår fast att deras beräkningsmodell är godkänd av EU-kommissionen.

- Att man vill förenkla är bra, men det motiverar inte att man tillämpar en orättvis schablon där Stockholm skiljs från resten av landet, säger Staffan Nilsson, även han ordförande för Hela Sverige ska leva.

Vi ser ingen anledning till att projektmedel ska återspegla de höga lönerna i Stockholm på det här sättet. Vi håller på devisen: lika lön för lika arbete, oavsett kön och oavsett var man bor i landet.

Hela Sverige ska leva är en riksorganisation som består av cirka 5 000 lokala utvecklingsgrupper (byalag) från byar spridda över hela landet, och nära 50 medlemsorganisationer. Se www.helasverige.se för mer information.

Staffan Nilsson, ordförande, Hela Sverige ska leva

Tfn: 070 578 00 22, e-post: staffan.nilsson@helasverige.se