Möt Gävleborgs goda exempel!

På Landsbygdsriksdagen i Sandviken 16 – 18 maj kommer en mängd föreningar att ställa ut och visa upp sina projekt och de aktiviteter de är inblandade i. Samtliga kommer från Gävleborgs län, från alla tio kommuner, och de gör alla spännande saker som stärker gemenskap och utveckling.

I Hofors kommun finns till exempel Föreningen Kråknäsjärnet, en historisk-arkeologisk förening som placerat kommunen på forskningens världskarta och som under många år attraherat arkeologistudenter efter att ha hittat fynd från både sten- och järnåldern.

Även i Sandviken finns en arkeologisk och historisk förening – som intresserar sig för vikingatiden och kombinerar teoretisk och praktisk kunskap med trevliga träffar. Vikingaföreningen Fafner heter de och kommer vara tillgängliga under Landsbygdsriksdagen.

Från Bollnäs kommer Segersta byalag, som arbetar med att stötta ortens skolgrupp som dragit igång en friskola och håller välkomstfester för alla nyinflyttade till Segersta. På Landsbygdsriksdagen ska de bland annat presentera filminspelningsplatsen för The Girl with the Dragon Tattoo, den amerikanska versionen av Stig Larssons Män som hatar kvinnor.

Dessa och många fler – några som även beskrivs i Landsbygdsriksdagens programtidning som finns på www.landsbygdsriksdagen.se – kommer ni att möta i Sandviken.

– Här visas en del av alla de lokala initiativ som gör landsbygden till en bättre plats att leva på! Utställningen har teman som samverkan, omställning och entreprenörskap. Det gör det enkelt att mingla med andra som är intresserade av samma sak. Nya kontakter och erfarenheter är en viktig del av Landsbygdsriksdagen, säger Jenny Strandberg, samordnare för de goda exemplen inför Landsbygdsriksdagen.

Landsbygdsriksdagen kommer alltså att bli en chans att få lära känna Gävleborg med all den uppfinningsrikedom och energi som blommar i länet.

– Vi är glada och stolta över vårt föreningsliv och våra utvecklingsgrupper, och vi hoppas att deltagarna från resten av landet kommer att få många spännande idéer och impulser från vår del av landet med sig hem, säger Kenneth Nyberg, regional samordnare för Landsbygdsriksdagen.

Landsbygdsriksdagen finns på webbaddress www.landsbygdsriksdagen.se och arrangeras av Hela Sverige ska leva, en riksorganisation som består av cirka 5 000 lokala utvecklingsgrupper från byar spridda över hela landet och nära 50 medlemsorganisationer. Se www.helasverige.se för mer information.

Kontakta:

Claes Becklin, projektledare Landsbygdsriksdagen