Nu lanserar vi ett upprop för landsbygden!

Idag har ABF, Civilförsvarsförbundet, Coompanion, Folkets Hus och Parker, Hela Sverige ska leva, Skärgårdarnas Riksförbund, Studiefrämjandet och Sveriges Hembygdsförbund skickat ett upprop för landsbygden och den lokala utvecklingen till statsminister Fredrik Reinfeldt och landsbygdsminister Eskil Erlandsson.

De stora nedskärningarna i Landsbygdsprogrammet 2014-20 riskerar att slå ut stora delar av den landsbygdsutveckling som drivs av ideella krafter. Under år 2014 kommer det inte att gå att söka de anslag som rör den ideella sektorn, och hur det blir under 2015 går inte att säga än. Landsbygdsprogrammet kommer att minskas med cirka tre miljarder kronor under kommande period, och det är framförallt de åtgärder som främjar service, bredband och företagande som kommer att förlora pengar.

Detta kommer få till följd att avvecklingen av landsbygden som nu pågår kommer att accelerera, befarar vi. Vi skriver i vårt brev:

Genom att ta bort viktiga möjligheter för den ideella sektorn att få stöd för att driva sin utvecklande verksamhet, så avrustas landsbygden. Här har skapats arbetstillfällen, men många kastas nu ut i osäkerhet på en närmast obefintlig arbetsmarknad. Företag, som med hjälp av programmet etablerats på landsbygden, riskerar att tappa kunder och avvecklas.

– Sverige urbaniseras snabbast i hela Europa. Det här kan bli ett dråpslag mot den fortsatta landsbygdsutvecklingen. Det pyr verkligen ute i landet och vi hoppas få gehör för vår oro – så att vi slipper starta ett landsbygdsuppror, säger Åse Blombäck, ordförande för Hela Sverige ska leva.

Landsbygdsprogrammet

Satsningarna i Landsbygdsprogrammet ska se till att landsbygden utvecklas socialt och ekonomiskt och på ett ekologiskt hållbart sätt genom stöd och ersättningar. Dessa finansieras av Sverige och EU gemensamt.

För mer information, se: www.landsbygdsnatverket.se

Åse Blombäck, ordförande Hela Sverige ska leva

Tel: 070 581 35 50, e-mail: ase.blomback@helasverige.se