Nyheter på Landsbygdsriksdagen

Söndag 18 maj är det partiledarsamtal om landsbygden på Landsbygdsriksdagen i Sandviken. Stefan Löfven (S), Jonas Sjöstedt (V), Gustav Fridolin (MP), Annie Lööf (C) och Jimmie Åkesson (SD) börjar, och en stund senare kommer Maria Larsson (KD), Ulf Berg (M) och Marit Paulsen (FP) upp på scenen för ett utökat samtal. Ulf Wickbom leder diskussionen.

På Landsbygdsriksdagen organiseras även pressträffar. Följande är inbokade:

Lördag 17 maj

10.00 – 10.30 Hela Sverige ska levas ordföranden Åse Blombäck och Staffan Nilsson presenterar organisationens fem valfrågor och berättar om hur Hela Sverige ska leva arbetar fram sitt kommande landsbygdspolitiska program med Landsbygdsriksdagens Open Space-process som grund. Det färdiga programmet presenteras på Almedalen i sommar.

10.30 – 11.15 Möt våra internationella gäster. Panel med korta introduktioner av deltagare från olika europeiska länder och organisationer som arbetar för landsbygden (detaljer släpps närmare tiden). Språk: Engelska.

11.15 – 11.45 Mikrofonder för social ekonomi och lokal utveckling – miljoninvesteringar på väg in: nyligen har Mikrofond Sverige fått ett bidrag på upp till 15 miljoner kronor från fackförbundet Kommunal. Representanter för Mikrofonden berättar om etableringen som pågår över hela Sverige. Med bland andra Ulla Herlitz, vd Mikrofonden Sverige och Peter Melin, ordförande Landsbygdsnätverket.

Söndag 18 maj

09.30 – 10.00 Folkpartiet lanserar sitt landsbygdspolitiska program. Med Marit Paulsen.

10.00 – 10.25 Möt entusiasterna bakom Elmopedsturnén och prata klimat och annat spännande med dem: meteorologen och klimatdebattören Pär Holmgren och musikern, artisten och ”koldioxidbantaren” Staffan Lindberg.

13.00 – 13.30 Annie Lööf presenterar Centerpartiets nya landsbygdsmanifest.

För dig som inte har möjlighet att delta på plats i Sandviken, webbsänder vi stora delar av Landsbygdsriksdagen på hemsidan www.helasverige.se

Söndag 18 maj webbsänder vi klockan 9.00 – 13.00:

9.00 Start för Elmopedturnén 2014. Med meteorologen och klimatdebattören Pär Holmgren och musikern, artisten och ”koldioxidbantaren” Staffan Lindberg.

9.40 Sammanfattning av lördagen: Åse Blombäck och Staffan Nilsson, Hela Sverige ska leva.

9.50 Utdelning av PostNords pris till Årets lokala grupper 2012 och 2013: Dalskogs Tennisklubb i Melleruds kommun och Ransbysätter i Sunne kommun.

10.30 Partiledarsamtal: Stefan Löfven (S), Jonas Sjöstedt (V), Gustav Fridolin (MP), Annie Lööf (C) och Jimmie Åkesson (SD), samt Maria Larsson (KD), Ulf Berg (M) och Marit Paulsen (FP).

12.30 Avslutning: Budkavlen går vidare till arrangören av nästa Landsbygdsriksdag år 2016.

Se fullt program på www.landsbygdsriksdagen.se

Landsbygdsriksdagen finns på webbadress www.landsbygdsriksdagen.se och arrangeras av Hela Sverige ska leva, en riksorganisation som består av cirka 5 000 lokala utvecklingsgrupper från byar spridda över hela landet och nära 50 medlemsorganisationer. Se www.helasverige.se för mer information.

Claes Becklin, projektledare Landsbygdsriksdagen

Tel: +46 70 565 84 10, e-mail: claes.becklin@helasverige.se