Ompröva skogsvårdslagen för våra barns skull

”Jag vädjar till er att ta del av mina ord och dokument. Inte för min skull utan för den svenska skogens och för Sveriges skull. För ekonomins, klimatets, biodiversitetens och landsbygdens skull. Skogen är inte till enbart för storskogsbruket. Det är dags att Ni ser till att vi får en ny skogsvårdslag.”

Det säger Harald Holmberg, från den lilla byn Norrbäck i södra Lappland som blev rikskändis när han vägrade kalavverka sin skog. Trots åtal och vitesföreläggande tog han kampen och vann till sist både i tingsrätten och i hovrätten. Nu fortsätter han striden för rätten att bruka den svenska skogen på ett, enligt honom, mer miljövänligt sätt.

Det ger dessutom bättre ekonomi för skogsägare, säger han och bevisar också det genom diagram och uträkningar gjorda med utgångspunkt från egna avverkningar.

Det är viktigt att våra riksdagsledamöter och andra makthavare sätter sig in i frågorna om skogen, säger Harald Holmberg och ställer själv frågan:
Ska vi med stolthet eller skam överlämna vårt skogliga arv till nästa generation?

Hela Sverige ska leva betonar vikten av ökat lokalt inflytande för skogsbruket.
Skogen är viktig såväl för bygden som för exempelvis besöksnäringen. Det behövs mångfald även i hur den nyttjas, säger Stig Hansson, styrelseledamot i Hela Sverige ska leva.

Under landsbygdsriksdagen höll Harald Holmberg ett seminarium om skogen där han gav flera egna exempel på sociala, ekonomiska och miljömässiga effekter av kalavverkning respektive kontinuitetsskogsbruk. (I bifogad fil kan ni följa hans föredrag och uträkningar.)

Harald Holmberg är, tillsammans med Stig Hansson från Gotland, några av de personer inom Hela Sverige ska leva som engagerat sig aktivt för skogsfrågorna.

Kontaktpersoner:
Harald Holmberg
, styrelseledamot i Lycksele kommunbygderåd, 0950-57 40 21 eller 070-699 21 97
Stig Hansson, styrelseledamot Hela Sverige ska leva, 070-601 6070

Inez Abrahamzon, ordförande Riksorganisationen Hela Sverige ska leva, telefon 070-6955670

Hela Sverige ska leva

Stödjer lokal utveckling och synliggör landsbygdens värden. Cirka 5 000 utvecklingsgrupper, cirka 100 kommunbygderåd, 24 länsbygderåd och 40 medlemsorganisationer är engagerade. 100 000 människor satsar varje år över fem miljoner ideella timmar för den egna bygdens bästa. En växande folkrörelse som ger företagsamma och hållbara bygder i hela Sverige!

Taggar: