Påminnelse: Nu lanserar vi ett landsbygdspolitiskt program!

Riksorganisationen Hela Sverige ska leva lanserar ett landsbygdspolitiskt program i Almedalen – torsdagen den 3 juli kl. 16.30 i Ideella trädgården. Dryck och tilltugg serveras.

Landsbygden har under året varit en het fråga som både politiker och journalister analyserat och debatterat. Gott så. Men för oss som lever på landsbygden räcker inte det. Vi märker hur landsbygden fortsätter att marginaliseras. Vår vägbelysning släcks, lanthandlar och skolor läggs ner, och att våra områden inte anses ha något nyhetsvärde visades tydligt när TV4 nyligen lade ner sina lokalredaktioner.

Det är fel väg att gå för alla som menar allvar med att hela Sverige ska leva. Här presenterar vi därför ett landsbygdspolitiskt program – med våra krav och våra analyser. Det har arbetats fram av landsbygdsbor och landsbygdsutvecklare i en mängd möten och processer, och borde tas på allvar av alla politiker. Vi känner bäst våra egna bygder och behov!

– De byalag och föreningar som är våra medlemmar har i åratal lagt ner tusentals timmar i ideellt arbete och miljontals kronor i eget kapital för att utveckla sina bygder. Nu vill vi presentera ett klart och tydligt program till våra beslutsfattare baserat på de erfarenheterna, säger Åse Blombäck, en av ordförandena för Hela Sverige ska leva.

Ni är välkomna att vara med på lanseringen av det landsbygdspolitiska programmet!

Datum: 3 juli

Tid: 16.30 – 18.30

Plats: Ideella trädgården, Birgers gränd 7, ingång genom muren från Almedalen

Se även www.ideellatradgarden.se för hela programmet i Ideella trädgården – mötesplatsen för civilsamhället, eller följ på Twitter och instagram med hashtaggen #ideellaträdgården.

Hela Sverige ska leva är en riksorganisation som består av cirka 5 000 lokala utvecklingsgrupper från byar spridda över hela landet och nära 50 medlemsorganisationer. Se www.helasverige.se för mer information.

Åse Blombäck, ordförande, Hela Sverige ska leva

Tel: 070 581 35 50, e-mail: ase.blomback@helasverige.se