Pressinbjudan: Lokalekonomidagarna

Konferenscentrum Alvesta, lunch till lunch 25-26 augusti 2016

Tema: “En annan ekonomi – lokal och hållbar”

De senaste åren har nya forskningsfält växt fram för att förstå hur vi kan ställa om till en hållbar ekonomisk utveckling. Det talas om bioekonomi, delningsekonomi, cirkulär ekonomi och ekonomisk utveckling som en följd av flyktingvågen. Men vad betyder egentligen dessa begrepp och framförallt: Vad betyder det för den lokala utvecklingen på platserna där vi bor?

På Lokalekonomidagarna träffar vi forskare och eldsjälar från bygder som gjort verkstad av teorierna. Joacim Rosenlund och Erik Rosell från Linnéuniversitet berättar om sin forskning kring hållbar ekonomi. Fredrik Bergman från Macken i Växjö talar om deras arbete med återbruk och Maja Söderberg visar exempel på delningsekonomi i byn Tolg, som samåkning och andelsjordbruk. Susanne Stenbacka från Uppsala universitet berättar om ett forskningsprojekt kring hur migranter med flyktingbakgrund upplever att bo i mindre kommuner och på landsbygden. Asha Ismail Mohamud från Somaliska riksförbundet och Hela Sverige ska leva ger goda exempel på lyckad integration. Tawfik Ghosheh delger sin fantastiska historia om hur han lyckats rädda 16 småorter från butiksdöden.

Lokalekonomidagarna samlar varje år sedan 2003 myndighetspersoner, politiker, forskare, bankfolk, företagare och föreningar, för att tillsammans hitta lösningar för utveckla ekonomin på den svenska landsbygden.

Läs mer på: www.lokalekonomidagarna.se

För frågor och pressackreditering kontakta projektledare Ylva Lundkvist Fridh:

Tfn: 070 236 12 16, e-post: ylva.lundkvist@helasverige.se