Privata och offentliga aktörer tar hjälp av ungdomar på landsbygdsriksdagen

På Landsbygdsriksdagens ungdomsprogram på fredagen samlas ungdomar från hela landet för att utveckla idéer för sin framtid på landsbygden, där deras behov och engagemang tas till vara.

Föreningen Green Teens, arbetar med att inspirera ungdomar till att utveckla och förverkliga egna idéer samt sätta igång gröna processer på det regionala planet, i Leader Blekinges ungdomsprojekt ”Mission; Green Living Country”.

– Leader Blekinge fokuserar på entreprenörskap och lokal utveckling och ungdomars engagemang är särskilt viktigt för oss, säger ordförande, Lars Karlsson i Blekinge.

Projektet genomför också en seminariedag, under Landsbygdsriksdagen, med ungdomarna från Blekinge, tillsammans med ungdomar från hela Sverige.

Sexton aktörer i länet, både offentliga och privata har lämnat in frågor och problemställningar till ungdomarna, och de vill ha förslag till lösningar.

– Det är olika typer av uppdrag, exempelvis vill ett företag veta hur ungdomar ser på mobiltelefonens funktion år 2025. Ett annat företag vill veta vilken typ av fritidssysselsättningar som är viktiga för ungdomar som söker arbete, berättar Sissa Pagels som tillsammans med Louise Lindén är ansvarig för seminariedagen.

Hjälp får de av de inspirationsföreläsningar som ges under förmiddagen av inte mindre än näringslivsministern Annie Lööf och Gunnel Engström, före detta landshövding i Blekinge och VD på Företagarna. Två entreprenörer berättar också; Anne O’Leary som varit med och grundat en hamburgerkedja och Diana Svensk som grundat ett modeföretag.

På Landsbygdsriksdagen koras fyra vinnare i Brunnsparken, från den Blekingska idétävlingen. Det blir bästa idén inom de fyra kategorierna: bästa affärsidé, bästa innovation, bästa sociala innovation och bästa gröna idé.

Lars Karlsson, ordförande Leader Blekinge, tfn 070-816 02 64

Sissa Pagels, Green Teens, tfn 0768-794 921