Regeringen måste ta steget fullt ut!

Riksorganisationen Hela Sverige ska leva uppskattar att regeringen skjuter till 2,8 miljarder kronor till Landsbygdsprogrammet 2014-20, och särskilt att mer pengar läggs till service och bredband. Det är ett rejält och välbehövligt steg framåt.

Landsbygdsprogrammet 2007-13 inleddes med en budget på drygt 35 miljarder kronor, men slutade på en summa på cirka 38 miljarder kronor. Nuvarande programperiod inleds med en budget på drygt 36 miljarder kronor.

I december 2013 skickade vi tillsammans med en mängd organisationer från det civila samhället ett upprop till statsminister Fredrik Reinfeldt och landsbygdsminister Eskil Erlandsson där vi slog fast vilka negativa effekter ett nedbantat Landsbygdsprogram skulle kunna få på landsbygdsutvecklingen. I februari i år skrev vi en debattartikel där vi begärde 40 miljarder kronor till Landsbygdsprogrammet, inklusive en uppgradering för inflationen.

- Regeringen har kommit en bit på vägen – men nu hoppas vi att de tar steget fullt ut och lägger till pengar tills budgeten nått minst 40 miljarder kronor. Idéerna och kreativiteten har varit större än det funnits pengar till, kommenterar Åse Blombäck, ordförande för Hela Sverige ska leva.

Vi vill att våra politiker tar den snabba urbaniseringen på allvar och visar att de förstår att landsbygden och staden är beroende av varandra. Utan en levande landsbygd kommer inte heller städerna att fungera.

Hela Sverige ska leva är en riksorganisation som består av cirka 5 000 lokala utvecklingsgrupper från byar spridda över hela landet och nära 50 medlemsorganisationer. Se www.helasverige.se för mer information.

Åse Blombäck, ordförande, Hela Sverige ska leva

Tel: 070 581 35 50, e-mail: ase.blomback@helasverige.se