Snart dags för Landsbygdsriksdag!

Nu är förberedelserna för den trettonde svenska landsbygdsriksdagen i full gång! Den 16-18 maj kommer 1 100 deltagare från hela Sveriges landsbygd att samlas i Sandviken, Gävleborgs län, för att diskutera landsbygdsfrågor och utveckla krav riktade mot politikerna.

- Det här årets Landsbygdsriksdag blir extra viktig eftersom det är val till både EU-parlamentet – vilket hålls veckan efter Landsbygdsriksdagen – och allmänna val i september. Vi kommer att lyfta både valfrågor och andra viktiga framtidsfrågor genom en stor demokratisk process på lördagen. Då kommer alla deltagare kunna diskutera sina hjärtefrågor, säger Claes Becklin, projektledare för Landsbygdsriksdagen.

Den svenska Landsbygdsriksdagen är en beprövad institution och har stor tyngd när det gäller frågor som specifikt rör landsbygden. Här är det de verkliga experterna – de som bor och verkar på landsbygden – som tillsammans beslutar om vilka ståndpunkter de ska driva för att skapa bättre förutsättningar för sina hemorter.

Ett partiledarsamtal kommer också att hållas och medverkande politiker kommer att ha stor möjlighet att lyssna på deltagarna och lära av deras enorma, samlade erfarenheter.

- Det handlar om ett utbyte av åsikter, och deltagarnas viktiga frågor kommer att ställas till de närvarande partiledarna. Här kommer det att ges möjlighet att se vad de åtta riksdagspartierna vill driva för politik för Sveriges landsbygd, säger Claes Becklin.

Landsbygdsriksdagen finns på webbaddress http://lbrd.helasverige.se och arrangeras av Hela Sverige ska leva, en riksorganisation som består av cirka 5 000 lokala utvecklingsgrupper från byar spridda över hela landet och nära 50 medlemsorganisationer. Se www.helasverige.se för mer information.

Kontakta:

Claes Becklin, projektledare Landsbygdsriksdagen