Stora Landpriset delas ut på Landsbygdsriksdagen

Nu är det dags: tidningen Land ska utse vinnaren av 2014 års Stora Landpris – och kommer att göra det på Landsbygdsriksdagen i Gävleborgs län 16 – 18 maj. Det ska gå till en speciell person som visar att landsbygden har en ljus och spännande framtid. De nominerade kan vara entreprenörer, kulturprofiler eller kanske en energisk medlem i byalaget.

- Lands prestigefyllda Stora Landpriset firar 25 år. Vi firar jubileet genom att dela ut priset på en av Sveriges viktigaste och mest spännande mötesplatser, Landsbygdsriksdagen i Sandviken. Priset går till en eldsjäl som får landsbygden att leva och utvecklas och bidrar positivt till att skapa uppmärksamhet kring en av supervalårets viktigaste frågor: landsbygdens framtid, säger Eva Källström, chefredaktör för tidningen Land och ordförande för juryn som ska utse vinnaren.

Priset kommer att delas ut i Göransson Arena under Landsbygdsriksdagens första dag, fredag 16 maj kl. 13.15. Det går att nominera kandidater fram till den 14 april på www.tidningenland.se

- Vi tycker att Landsbygdsriksdagen är den perfekta platsen att utse en äkta landsbygdsaktivist på – det är ju hit de kommer! Vi hoppas att detta kan bli ytterligare ett inspirerande inslag för alla fantastiska människor som kommer till Sandviken i maj, säger Kenneth Nyberg, regional samordnare för Landsbygdsriksdagen.

Landsbygdsriksdagen finns på webbaddress www.landsbygdsriksdagen.se och arrangeras av Hela Sverige ska leva, en riksorganisation som består av cirka 5 000 lokala utvecklingsgrupper från byar spridda över hela landet och nära 50 medlemsorganisationer. Se www.helasverige.se för mer information.

Kontakta:

Claes Becklin, projektledare Landsbygdsriksdagen