Sveriges Landsbygdsriksdag på export!

– Vi känner oss hedrade av att vi fått förtroendet att anordna en europeisk landsbygdsriksdag, säger Inez Abrahamzon och Kenneth Nilshem, båda ordförande Hela Sverige ska leva. Samtidigt är de inte helt förvånade.

– Landsbygdsriksdagen är från början vårt koncept och det fungerar även internationellt.

Intresset för den svenska landsbygdsriksdagen ökar och flera internationella organisationer och nätverk tycker att det är angeläget att anordna en Europeisk landsbygdsriksdag.

En av dem är Bert Broekhuis, ordförande i ERCA, European Rural Community Association, en organisation som samlar Hela Sverige ska levas europeiska systerorganisationer.

– Det är viktigt att överbrygga avståndet mellan den politiska världen och det vardagliga livet på landsbygden. Delaktigheten som skapas på riksdagarna ger deltagarna en möjlighet att se den nyansrikedom och de olikheter som finns på den europeiska landsbygden och i samhällena, säger Bert Broekhuis.

När Sverige år 1989 arrangerade landsbygdsriksdag så var vi först i Europa. Sedan dess har konceptet spritt sig till många länder, exempelvis i Norden, Baltikum, men även Nederländerna, Tyskland och Slovenien. Och europeiska organisationer som European Rural Alliance, ERA, och Pre-Accession Partnership for Rural Europe, PREPARE, och ERCA menar nu att det även är dags för en gemensam Europeisk landsbygdsriksdag.

Det finns också ett klart uttalat önskemål att Hela Sverige ska leva bör ha stort inflytande över upplägg och processer.

– Det är viktigt att ge ett erkännande till det fantastiska jobb som gjorts av Hela Sverige ska leva. De är pionjärer och de som skapat den modell för landsbygdsriksdagar som många andra länder inspirerats att ta efter, däribland Skottland, säger Vanessa Halhead, ledamot i ERCA och rådgivare i Skottlands regering.

Styrelsen för Hela Sverige ska leva är positiv

– Vi är så klart stolta och glada och kommer att anta utmaningen. I nuläget vet vi inte om evenemanget bäst sker någonstans i Sverige eller Bryssel, säger Inez Abrahamzon och Kenneth Nilshem, båda ordförande i Hela Sverige ska leva, och fortsätter:

– Givetvis ska vi göra det här tillsammans med europeiska parlamentariker, organisationer och nätverk, eftersom målet är att påverka landsbygdspolitiken både nationellt och internationellt. Vi har kunskaper och kompetens efter att ha anordnat många riksdagar.

– Vår svenska landsbygdsriksdag är unik genom att den ger möjlighet till möten och dialog mellan gräsrötter och beslutsfattare, säger Staffan Bond, verksamhetschef på Hela Sverige ska leva, som hjälpt många länder, bland annat i Baltikum och Tyskland att arrangera Landsbygdsriksdagar.

Till Landsbygdsriksdagen i Blekinge kommer ett 70-tal internationella gäster från 25 olika länder.

Bland gästerna finns en delegation med tyska riksdagsledamöter och en delegation från Skottland.

Ett seminarium behandlar arrangemanget av den första Landsbygdsriksdagen. Flera europeiska nätverk har förlagt möten i Blekinge, exempelvis Prepare, ERA, ERCA, Hela Norden ska leva och Landsbygdsnätverkens baltiska Flaggskeppsprojekt.

Träff med de internationella delegaterna

Fredagen den 7 september klockan 13.00 ordnar vi en pressträff i Landsbygdsriksdagens pressrum med de internationella delegaterna.

Plats: huvudbyggnaden på Ronneby Brunn.

Vill du veta mer? Kontakta oss:
Inez Abrahamzon, ordförande Hela Sverige ska leva, tfn 070-695 56 70

Kenneth Nilshem, ordförande Hela Sverige ska leva, tfn 070-651 35 44

Karin Wenström, pressansvarig Hela Sverige ska leva, tfn 0732-44 95 64, karin@helasverige.se

Taggar: