”Ta landsbygdens utmaningar på allvar!”

Den trettonde svenska Landsbygdsriksdagen kommer att hållas bara dagar innan EU-valet, och några få månader innan de svenska valen. Det betyder att de som arbetar för en levande landsbygd kommer att ha ett unikt tillfälle att formulera krav som ska riktas till politikerna.

Sverige präglas av en snabb urbanisering – den snabbaste i hela EU – och en kraftsamling för att bygga strategier för att få stopp på utarmningen av landsbygden är en nödvändighet.

– Vi vill påverka politiken och föra konstruktiva samtal tillsammans för att hitta lösningar som hämmar urbaniseringen. Samtidigt vill vi lyfta fram att den globala utvecklingen inte kommer någonstans utan den lokala, säger Åse Blombäck, en av ordförandena för Hela Sverige ska leva, riksorganisationen som arrangerar Landsbygdsriksdagen.

Förutom en stor demokratisk process som kommer ta upp större delen av Landsbygdsriksdagen, där deltagarna tillsammans kommer att arbeta fram idéer som är både möjliga och oumbärliga för en dynamisk och levande landsbygd, kommer även ett samtal mellan de olika partiledarna att hållas.

Staffan Nilsson delar Hela Sverige ska levas ordförandeskap med Åse Blombäck. Han säger:

– Det är valår och vi vill att det ska läggas ett politiskt fokus på landsbygdsfrågorna och att alla partier som står för mångfald och öppenhet ska ta landsbygdens utmaningar på allvar.

Idag lever nästan en fjärdedel av Sveriges befolkning på landsbygden. Många av dessa oroar sig för att det kommer att vara omöjligt att bo kvar i och utveckla sina områden i positiv riktning. Landsbygdsriksdagen 2014 blir ett sätt att visa dem som har den politiska makten att påverka landsbygdens framtid att det fortfarande finns både motstånd och framtidstro att räkna med även i Sveriges glesare delar.

Landsbygdsriksdagen finns på webbaddress http://lbrd.helasverige.se och arrangeras av Hela Sverige ska leva, en riksorganisation som består av cirka 5 000 lokala utvecklingsgrupper från byar spridda över hela landet och nära 50 medlemsorganisationer. Se www.helasverige.se för mer information.

Kontakta:

Claes Becklin, projektledare Landsbygdsriksdagen