Tanka lokalt i hela Sverige med bymacksappen

Nu har Hela Sverige ska leva tagit fram en digital karta där Sveriges bymackar är markerade. Kartan kan laddas ner i din mobil som en app – en bymacksapp – vilket gör att du lätt kan tanka och samtidigt stötta lokal utveckling!

Kartan är uppdelad på län och varje mack visas som en punkt. Klickar du på punkten, så får du öppettider, GPS-position och information om vad macken erbjuder i form av tjänster och varor. Plus, naturligtvis, kontaktuppgifter till macken. Här hittar du kartan och appen: www.bymackskartan.se

De mackar som finns på kartan är alla med i Bymacken (www.bymacken.se ), ett varumärke som innehas av Hela Sverige ska leva. Under detta namn samverkar små självständiga drivmedelsstationer regionalt på det sätt som de finner bäst. Samarbetet kan gälla logistik, inköp med mera.

Just nu finns det drygt 20 mackar på kartan, och fler är på väg in.

Andra små, självständiga mackar kan ansöka om att få vara med på kartan, och därmed i appen. Ansökningsformulär finns på kartans hemsida.

Finansiärer av karta och app är Tillväxtverket.

Har du frågor är du välkommen att kontakta:

Claes Bäcklin, handläggare Hela Sverige ska leva. Tfn 070-565 84 10

Hela Sverige ska leva

Stödjer lokal utveckling och synliggör landsbygdens värden. Drygt 4 700 utvecklingsgrupper, cirka 100 kommunbygderåd, 24 länsbygderåd och 40 medlemsorganisationer är engagerade. 100 000 människor satsar varje år över fem miljoner ideella timmar för den egna bygdens bästa. En växande folkrörelse som ger företagsamma och hållbara bygder i hela Sverige!

Snabbfakta

Med Hela Sverige ska levas digitala karta med alla mackar i nätverket Bymacken, kan du tanka lokalt över hela Sverige! Du kan även ladda ner kartan som app.