”Unga har rätt att bo på landsbygden!”

Vi har idag tagit del av de kommentarer som Arbetsförmedlingens tillförordnade chef Clas Olsson gett till media, där han uppmanar landsbygdens ungdomar att flytta till större städer: ”Det viktigaste man kan göra är att uppmuntra den unga generationen på de här orterna att utbilda sig och ibland faktiskt söka sig därifrån”, sade han bland annat till SvT. Vi anser att det är ett riktigt provocerande uttalande som inte stärker förtroendet för Arbetsförmedlingen.

- Unga ska ha rätt och möjlighet att bo kvar på landsbygden om de vill. Och arbetslöshetsproblemen löses inte automatiskt bara för att vi flyttar. Flytt till storstäderna för dessutom ofta med sig otryggt boende för unga, säger Josefin Heed, projektansvarig för Riksorganisationen Hela Sverige ska levas ungdomsprojekt Landsbygd 2.1.

Arbetsförmedlingen kan spela en stor roll i att stärka de krafter som har viljan att utveckla sina bygder. Att konstatera att den enda vägen till försörjningsmöjligheter går genom ökad urbanisering visar både på bristande respekt för landsbygdens invånare och på enorm avsaknad av fantasi och ansvarsfullhet. Vi vill ha en Arbetsförmedling som tar ansvar för alla medborgare, oavsett var de bor!

- Att som Clas Olsson uppmana unga att flytta till större städer, är kanske inte Arbetsförmedlingens uppgift. För att få en ort att komma igen krävs det att man stimulerar innovation, entreprenörskap och skapande av arbetstillfällen. Med den inställning som Olsson redovisar är det uppenbart att den viljan inte finns, och det är väldigt olyckligt, säger Staffan Nilsson, ordförande för Hela Sverige ska leva.

Hela Sverige ska leva är en riksorganisation som består av cirka 5 000 lokala utvecklingsgrupper från byar spridda över hela landet och nära 50 medlemsorganisationer. Se www.helasverige.se för mer information.

Josefin Heed, projektledare Landsbygd 2.1, Hela Sverige ska leva

Tel: 072 706 88 60, e-mail: josefin.heed@helasverige.se