Välkommen till pressträff om Landsbygdsriksdagen i Blekinge

Temat för årets Landsbygdsriksdag i Blekinge den 6–9 september är "Hur bygger vi landet och vem gör jobbet".

Landsbygdsriksdagen är Sveriges största mötesplats för dialog, inspiration och erfarenhetsutbyte om landsbygdsutveckling.

Intresset för Landsbygdsriksdagen är stort ute i Europa och vårt sätt att organisera dem sprider sig. Här samtalar bygdeutvecklare och beslutsfattare på ett sätt som inte finns någon annanstans.

Politikerna får svar på tal direkt från de som gör jobbet i vardagen och här kan en hel salong förenas i ett rungande skratt i gemenskap med de på scenen.

Allt fler menar att landsbygden kommer att bli en av de stora frågorna nästa val. Vi håller med. Många landsbygdsbor har ilsknat till och höjt rösten. På Gotland går man till storms över de höga färjepriserna, i Dorotea har invånare ockuperat sjukstugan och på många ställen är ilskan stor över brist på lokal service, liksom det faktum att byskolor läggs ner på löpande band…

Medverkande är en färgstark blandning av ministrar, debattörer, författare, forskare med flera. Bland gästerna finns Nyamko Sabuni, Eskil Erlandsson, Katarina Mazetti, Peter Örn, Peter Elmlund och Lena Ek. Läs mer i programmet som bifogas brevet.

Medverkar gör också alla de lokala bygdeutvecklarna som kommer från Sveriges alla hörn, liksom cirka 70 gäster från den europeiska byarörelsen och cirka 100 unga.

Välkommen till pressträff den 14 augusti 11.30 i Leader Blekinges lokaler. Då träffar ni Hela Sverige ska levas ordförande Inez Abrahamzon, Lars Karlsson, ordförande Leader Blekinge och Bengt Grönblad, ordförande Hela Sverige ska leva Blekinge.

Adressen är Softcenter 1, i Ronneby.

Vill du veta mer är du välkommen att kontakta någon av oss:

Ingmar Elofsson, informationsansvarig Landsbygdsriksdagen, tfn 076-800 16 00

Karin Wenström, informationsansvarig Hela Sverige ska leva, tfn 0732-44 95 64

Frågor kring Landsbygdsriksdagen besvaras av projektledare Claes Becklin på telefon: 070-565 84 10 eller claes.becklin@helasverige.se

Taggar: