Bättre kunskap behövs om stöd till utrikes födda företagare

Ett viktigt medel för den svenska integrationspolitiken är att utrikes födda etablerar sig genom anställning eller företagande. Personer som vill starta företag kan få statliga stöd från Arbetsförmedlingen och Almi. Men kunskapen om stöden fungerar effektivt för utrikes födda företagare är bristfällig och uppföljningen kan bli bättre.

Riksrevisionen har granskat om statens insatser på ett effektivt sätt stödjer utrikes födda personer när de ska starta företag.

Granskningen visar att Arbetsförmedlingens stöd till start av näringsverksamhet visserligen leder till sysselsättning för många utrikes födda företagare men att närmare hälften hamnar under gränsen för ekonomisk utsatthet, det vill säga att man har en inkomst under 60 procent av medianinkomsten. Det är därför tveksamt om stödet fungerar på ett effektivt sätt för denna grupp.

Almi har fördubblat andelen utrikes födda bland sina kunder sedan 2005 och nått regeringens mål om att andelen utrikes födda ska vara större än vad den är bland företagare i stort. Men brister i bolagets uppföljning gör att det är svårt att bedöma om lånefinansieringen är ett effektivt stöd för utrikes födda som vill starta företag. Almi saknar kunskapsunderlag för att kunna effektivisera verksamheten, till exempel omfattar statistiken över utlåningen bara de kunder som får lån beviljade.

– Regeringen bör skaffa sig mer kunskap om hur stöden når fram till de utrikes födda företagarna och vilken effekt de har för möjligheten att etablera sig genom företagande, säger riksrevisor Gudrun Antemar.

Arbetsförmedlingen bör utveckla sin handläggning av stöd till start av näringsverksamhet samt utveckla sin uppföljning och återrapportering till regeringen.

Fakta: Arbetsförmedlingens stöd till start av näringsverksamhet är ett aktivitetsstöd som delas ut till arbetssökande som vill starta företag. Det statliga bolaget Almi Företagspartner AB erbjuder marknadskompletterande lånefinansiering till små och medelstora företag. 2011 var andelen sysselsatta 16–64 år 78 procent för inrikes födda medan andelen sysselsatta bland utrikes födda i samma åldersgrupp var 63 procent. Av de öppet arbetslösa som var inskrivna på Arbetsförmedlingen 2011 var 40 procent utrikes födda. Av de som beviljades stöd till start av näringsverksamhet av Arbetsförmedlingen var 20 procent utrikes födda.

Rapporttitel: Etablering genom företagande – är statens stöd till företagare effektiva för utrikes födda? (RiR 2012:26) Rapporten kan hämtas och beställas på www.riksrevisionen.se

Riksrevisor: Gudrun Antemar

Projektledare: Charlotta von Porat, 08-5171 44 17