De statliga insatserna för att främja företags export kan utvecklas

Statliga insatser för att främja företags export ska vara anpassade till företagens behov. Riksrevisionens granskning visar att företagen tycker det är svårt att hitta rätt bland insatserna och att de inte alltid är nöjda med hur de genomförs. Regeringen bör styra verksamheten på ett mer samordnat sätt så att insatserna kan få bättre effekt.

Riksrevisionen har granskat statliga insatser för att underlätta små och medelstora företags export. Till insatserna hör till exempel exportinformation, rådgivning och kontaktförmedling.

Granskningen visar att företagen har svårt att hitta de statliga insatserna och att de inte alltid är nöjda med hur de genomförs. Majoriteten av de företag som besvarat Riksrevisionens enkät har inte tagit del av en insats för att påbörja eller utöka sin export. Många uppger att anledningen är att de inte känner till vart de kan vända sig, men också att de klarar sig bra själva. Små företag har i mindre utsträckning tagit del av insatserna, trots att de har störst behov och upplever flest hinder i samband med export.

Det finns flera olika aktörer som arbetar med att främja företags förmåga till export. Granskningen visar att de olika aktörerna inte är tillräckligt samordnade och att det inte är tydligt för dem hur och varför de ska samverka för att möta företagens behov på ett bättre sätt.

Granskningen visar också att det saknas kunskap om både vilka resultat insatserna får för företagen och vilka effekter de ger.

– Statens insatser för att främja företags förmåga till export måste kunna motiveras utifrån nytta, både för företagen och för samhället. Regeringen bör därför samordna uppdragen bättre så att utbudet stämmer överens med vad företagen efterfrågar och behöver, säger riksrevisor Gudrun Antemar.

Riksrevisionen rekommenderar bland annat regeringen att förtydliga kraven på aktörerna att regelbundet följa upp och utvärdera insatserna. De statliga aktörerna bör förbättra sina uppföljnings- och utvärderingsrutiner och analysera om insatserna har rätt innehåll och utformning.

Bakgrund: Handelsministern har en uttalad vision om att fördubbla den svenska exporten mellan åren 2010-2015. Det statliga främjandet syftar till att stärka framför allt små och medelstora företag och deras förmåga till export och internationalisering. Främjande ska vara behovsstyrt och samhällsekonomiskt motiverat. Rapporten innehåller slutsatser och rekommendationer som avser regeringen, Business Sweden (tidigare Exportrådet), Tillväxtverket och Almi.

Rapporttitel: På väg ut i världen- statens främjandeinsatser för export (RiR 2013:10)

Rapporten kan hämtas och beställas på www.riksrevisionen.se

Riksrevisor: Gudrun Antemar

Projektledare: Erica Tenevall, 08-5171 40 24