FI bör fördjupa sin tillsyn vid tecken på problem

Pensionsbolag och banker har återhämtat sig efter finanskrisen men det finns fortfarande risker som rör pensionssparare, banker som ger ut säkerställda obligationer och det finansiella systemet i stort. Finansinspektionens tillsyn behöver därför fördjupas vid tecken på problem hos pensionsbolag eller utgivande banker.

Riksrevisionen har granskat reglering och tillsyn som ska skydda den särskilda förmånsrätten för pensionssparare och investerare i säkerställda obligationer, så att pensionsbolag och banker kan hålla vad de lovat. Pensionsbolag ska kunna betala garanterade pensioner och utgivande banker ska kunna återbetala obligationslån som förfaller.

– Finansinspektionens tillsyn är viktig både för skyddet av pensionsspararna och för det finansiella systemets stabilitet. FI bör därför göra mer för att ytterligare stärka tillsynen när det finns tecken på problem, säger riksrevisor Ulf Bengtsson.

FI bör utveckla strategier för fördjupad tillsyn

Riksrevisionens granskning visar att FI:s tillsyn inte motsvarade behovet av att skydda pensionsspararna och investerarna under finanskrisen och tiden därefter. FI borde i högre utsträckning ha prioriterat fördjupade undersökningar ute hos pensionsbolag och utgivande banker när tillsynsbehovet ökade.

FI bör enligt Riksrevisionen utveckla strategier för fördjupad tillsyn för pensionsbolag och utgivande banker när det inte är tillräckligt med den tillsyn som bygger på inrapporterade uppgifter för att skydda den särskilda förmånsrätten. FI: s särskilda tillsyn över utgivning av säkerställda obligationer behöver prioriteras och samordnas med övrig banktillsyn.

Bättre analys och utvärdering behövs vid finansiell reglering

Granskningen visar också att vissa skyddsregler för pensionssparare inte fungerade som det var tänkt under finanskrisen. Riksrevisionen rekommenderar därför regeringen att säkerställa bättre analyser innan finansiell reglering införs. Det gäller särskilt i fall när regleringen omfattar stora delar av det finansiella systemet. Regeringen behöver även utvärdera vilka effekter som regleringen och andra åtgärder från staten har fått för pensionsbolagen och särskilt uppmärksamma eventuella målkonflikter. Riksrevisionen bedömer också att det finns skäl att göra en översyn av lagen om utgivning av säkerställda obligationer.

Fakta
Med pensionsbolag menas här livförsäkringsföretag som förvaltar pensioner med traditionell förvaltning. Säkerställda obligationer betyder att innehavaren har särskild förmånsrätt vid en eventuell konkurs. Bankernas utestående volym av säkerställda obligationer, cirka 2 000 miljarder, finansierar bolån till hushållen. Pensionsbolagen, som förvaltar cirka 2 500 miljarder kronor, är stora investerare i sådana obligationer.

Riksrevisor: Ulf Bengtsson
Projektledare: Nanna Risberg-Lindstedt, tfn 08-5171 42 48
Pressekreterare: Pernilla Eldblom, tfn 08-5171 42 00

Rapporten finns att ladda ned från www.riksrevisionen.se