Komplex organisering skapar problem i hanteringen av statliga bidrag

De regionala projektmedlen beslutas av 38 olika aktörer bestående av länsstyrelser, landsting och kommunala samverkansorgan. En granskning från Riksrevisionen visar att ansvarsfördelningen mellan staten och de kommunala aktörerna är oklar. Dagens organisering leder också till brister inom tillsyn och kontroll.

Riksrevisionen har granskat förvaltningen av det statliga bidrag som går till regional projektverksamhet.

Staten har sedan slutet av 1990-talet överfört stora delar av ansvaret för det regionala tillväxtarbetet från länsstyrelserna till landsting och kommunala samverkansorgan. Det har medfört att de kommunala aktörerna kan besluta om cirka en halv miljard kronor från ett statligt anslag. Tillväxtverket är ansvarig myndighet men kan inte påverka hur pengarna används. I granskningen framkommer att det saknas möjlighet för staten att utöva tillsyn och kontroll. Detta medför en uppenbar risk för att budgetlagens krav på god hushållning inte uppfylls.

Granskningen visar också att delar av regeringens styrning upplevs som otydlig, både vad gäller reglering och fördelning av medel till länen. Vidare är den uppföljning som görs mer av beskrivande karaktär snarare än en redovisning av insatsernas resultat i förhållande till målen. Tanken med det decentraliserade ansvaret var att det skulle leda till ett effektivare genomförande av den regionala tillväxtpolitiken men den bristfälliga uppföljningen gör det svårt att veta om så är fallet.

– Vi kan konstatera att det finns brister när det gäller hanteringen av de regionala projektmedlen. Regeringen bör förbättra styrningen och förtydliga ansvarsfördelningen mellan staten och de kommunala aktörerna, säger riksrevisor Claes Norgren.

Riksrevisionen rekommenderar regeringen att se till att styrningen och uppföljningen av de regionala projektmedlen utformas så att de svarar upp mot riksdagens krav på offentlig förvaltning. Regeringen bör också säkerställa att de statliga projektmedel som beslutas av icke-statliga aktörer omfattas av statlig tillsyn.

Bakgrund

Decentraliseringen av det regionala tillväxtansvaret har motiverats bland annat med att förutsättningarna för ett regionalt ledarskap förbättras och att det blir lättare för medborgare och företag att påverka utvecklingen i den egna regionen. Forskning och utredningar har dock pekat på risker med decentralisering. Under de senaste fyra åren har anslaget för regionala tillväxtåtgärder uppgått till ungefär 1,5 miljarder kronor per år. Av dessa 1,5 miljarder kronor har cirka 800 miljoner kronor årligen beslutats inom regional projektverksamhet.

Ladda ned eller beställ rapporten

Rapporten Förvaltningen av regionala projektmedel – delat ansvar, minskad tydlighet? kan laddas ned eller beställas från Riksrevisionens webbplats. Här finns även pressmaterial, högupplösta bilder, figurer och diagram.