Passiv styrning av Sveaskog

I en granskning av det statliga skogsbolaget Sveaskog konstaterar Riksrevisionen att regeringen är för passiv i sin uppföljning av bolagets olika uppdrag. Riksrevisionen anser också att Sveaskog har svårt att uppfylla sitt uppdrag att öka konkurrensen på virkesmarknaden eftersom bolaget själv äger skogsindustri.

Sveaskog är Sveriges största skogsägare med 15 procent av marken och en omsättning på cirka 6 miljarder kronor. Sveaskog har som övergripande mål att förvalta statens skogar på ett föredömligt sätt och att bedriva verksamheten affärsmässigt. Bolaget har dessutom fått särskilda uppdrag. Riksrevisionen konstaterar att det finns målkonflikter mellan de särskilda uppdragen och kravet på affärsmässighet. Regeringen har nyligen föreslagit att bolagets uppdrag ska förändras och att flertalet av bolagets särskilda uppdrag ska tas bort. Riksrevisionen konstaterar att det nya uppdraget sannolikt skapar färre målkonflikter för bolaget men anser samtidigt att en del problem kvarstår. Detta gäller speciellt ägandet i träindustriföretaget Setra som gör att Sveaskog har svårt att agera som en oberoende aktör på marknaden med mål att öka konkurrensen och förse köpsågverk med virke. Rikrevisionens granskning visar dessutom att Sveaskog inte gjort tillräckligt för att sälja sin industri, trots att riksdagen beslutat att staten inte ska äga skogsindustri. Riksrevisionens granskning visar även att regeringens styrning inte i alla avseenden har varit transparent. – Regeringen behöver följa upp och tydligt styra för att säkerställa att Sveaskog följer sina uppdrag. Regeringens förslag till ett förändrat uppdrag förtydligar Sveaskogs roll, men behovet av en aktiv ägarstyrning kvarstår, säger riksrevisor Eva Lindström. Fakta: Sveaskogs särskilda uppdrag är bland annat att vara en oberoende aktör på virkesmarknaden, öka konkurrensen och att erbjuda ersättningsmark. Sveaskog ska enligt riksdagsbeslut inte vara långsiktig ägare till skogsindustri. Regeringen har våren 2010 föreslagit att ändra bolagets uppdrag och att Sveaskogs verksamhet i framtiden ska baseras på affärsmässig grund och generera marknadsmässig avkastning genom att vara en oberoende aktör med kärnverksamhet inom skogsbruk. Rapporttitel: Sveaskog AB och dess uppdrag (RiR 2010:8) Rapporten kan hämtas och beställas på www.riksrevisionen.se Riksrevisor: Eva Lindström, 08-517 140 20 Projektledare: Camilla Gjerde, 08-517 141 49, 073-445 21 49 Pressansvarig: Ulrika Walldén, 08-517 140 75, 073-445 20 75