Statens ställning oväntat stark på omreglerad apoteksmarknad

En granskning från Riksrevisionen visar att omregleringen av apoteksmarknaden lett till att staten numera kontrollerar två apotekskedjor. Detta framgår dock inte tydligt i regeringens redovisning till riksdagen. Granskningen visar också att staten fortfarande har ett informationsövertag på apoteksmarknaden.

Riksdagen beslutade i 2009 att apoteksmarknaden skulle omregleras och att delar av det statliga monopolet Apoteket AB:s bestånd på 955 apotek skulle säljas. Apoteket AB skulle vara kvar på den nya marknaden på samma villkor som de nya aktörerna. Målet för omregleringen var att konsumenterna skulle få ökad tillgänglighet till läkemedel, bättre service och tjänsteutbud samt låga läkemedelskostnader.

Hösten 2009 sålde regeringen åtta apotekskluster på totalt 465 apotek till fyra köpare till ett pris på cirka sex miljarder kronor. Regeringen har även sålt 150 enskilda apotek till enskilda entreprenörer. Dessa entreprenörer är samtidigt medlemmar i det av staten kontrollerade bolaget Apoteksgruppen i Sverige AB. Därutöver fortsätter staten att kontrollera Apoteket AB som fortfarande är den största apotekskedjan. Riksrevisionen anser att regeringen inte redovisat till riksdagen på ett tydligt sätt att staten numera kontrollerar två apotekskedjor.

Riksrevisionen bedömer också att staten fortfarande har ett informationsövertag på apoteksmarknaden. Ledningen i Apoteksgruppen i Sverige AB har bättre kunskap om de nya konkurrenterna jämfört med andra aktörer på marknaden.

Granskningen visar vidare att det fanns brister i regeringens styrning av Apoteket AB under försäljningsprocessen samt osäkerhet på marknaden om ansvariga myndigheter skulle hinna precisera regler och villkor för försäljningen i tid. Sammantaget påverkade detta marknadens intresse för försäljningen negativt.

– Staten har skaffat sig en särställning på apoteksmarknaden. Det skapar särskilda risker som bör uppmärksammas, säger riksrevisor Claes Norgren.

Fakta: Fram till omregleringen 2009 hade Apoteket AB monopol på apoteksmarknaden. I december 2010 fanns 23 apotekskedjor på apoteksmarknaden.

Rapporttitel: Försäljningen av apotek (RiR 2012:10). Rapporten kan hämtas och beställas på www.riksrevisionen.se

Riksrevisor: Claes Norgren

Projektledare: Dimitrios Ioannidis, 08-5171 43 20