Statligt riskkapital satsas för sent

Systemet för statlig riskkapitalförsörjning är svåröverskådligt och når inte de mål som regeringen har satt upp, till exempel att satsa tidigt i företagens utveckling. Riksrevisionens granskning visar att de statliga insatserna till relativt stor del sker i senare utvecklingsfaser och begränsas till vissa regioner och branscher.

Riksrevisionen har granskat statens riskkapitalförsörjning till privata företag. Statens roll är att öka utbudet av riskkapital i tidiga företagsfaser där privata aktörer inte medverkar i tillräcklig utsträckning. Samtidigt ska de statliga aktörerna verka på samma villkor som de privata och inte tränga undan privata alternativ.

Riksrevisionens granskning visar att regeringens styrning av de statliga riskkapitalbolagen inte har varit inriktad på att öka utbudet av riskkapital i tidiga investeringsfaser. Istället har regeringen lagt stor vikt vid att kapitalet riktas till vissa områden i landet och till vissa sektorer. Aktörer som begränsar sin verksamhet till vissa regioner eller branscher, främst Inlandsinnovation, Fouriertransform och Almi Invest, svarar för nära 60 procent av det statliga utbudet av riskkapital på cirka 10 miljarder kronor. Företag i startup-fasen fick endast 27 procent av de statliga nyinvesteringarna, enligt uppgifter som Riksrevisionen inhämtat från de största statliga aktörerna.

Granskningen visar också att över 40 procent av det statliga riskkapitalet investeras i skeden där de privata aktörerna redan är verksamma och i företag som kommit en bra bit i sin utveckling. Enligt Riksrevisionen är det svårt att stimulera investeringar i tidiga skeden genom att saminvestera med privata aktörer. Det finns en målkonflikt i att de statliga aktörerna ska ha låga avkastningskrav samtidigt som de ska samarbeta på lika villkor som de privata aktörerna.

– Det är viktigt för både start och tillväxt i nya företag att det finns ett fungerande system för kapitalförsörjning. Kravet på samfinansiering med privata aktörer stödjer inte ambitionen att satsa i tidiga skeden. Regeringen bör därför ompröva systemet för statligt riskkapital och göra det effektivare, säger riksrevisor Claes Norgren.

Riksrevisionen rekommenderar regeringen att överväga antalet statliga riskkapitalaktörer och tydliggöra deras inbördes roller. När statliga riskkapitalaktörer samarbetar med privata aktörer eller investerar i privata fonder, bör deras villkor anpassas så att de privata aktörerna tjänar mer på att orientera sig mot tidiga företagsskeden.

Bakgrund: Flera statliga bolag och stiftelser har i uppdrag att förbättra tillgången på kapital för privata företag. Totalt finns cirka 10 miljarder kronor i statliga medel avsett för investeringar i ägarkapital, varav hälften har tillkommit under de senaste fem åren, exklusive de investeringar som görs av Sjätte AP-fonden.

Rapporttitel: Statens insatser för riskkapitalförsörjning – i senaste laget (RiR 2014:1)

Rapporten kan hämtas och beställas på www.riksrevisionen.se

Riksrevisor:
Claes Norgren