Viktigt för medborgarnas förtroende att myndigheter hanterar skatten rätt

En granskning från Riksrevisionen visar att det finns flera problem med hur statliga myndigheter och kommuner hanterar skattefrågor. Till exempel tillämpas reglerna om uttagsbeskattning inte i staten och myndigheternas kompensation för ingående moms är i praktiken en kontrollfri zon.

Riksrevisionen har granskat skattekontrollen i statliga myndigheter och kommuner.

Granskningen visar att både myndigheter och kommuner själva kan göra mer för att redovisa skatten på ett korrekt sätt. Enligt Riksrevisionen ligger även Skatteverkets kontroll av offentliga aktörer i underkant. Det finns också ett behov av att statlig och kommunal revision i högre utsträckning tar hänsyn till riskerna förknippade med felaktig skattehantering.

– Förtroendet för offentlig sektor påverkas av hur skatterna hanteras. Det finns starka krav på att medborgare och företag ska betala skatt på ett korrekt sätt. Då är det viktigt att det finns välfungerande regler och kontrollsystem även för myndigheter och kommuner, säger riksrevisor Claes Norgren.

Granskningen visar bland annat att det finns många problem med myndigheternas redovisning av momsen. Till exempel tillämpas reglerna om uttagsbeskattning av fastighetstjänster och momsreglerna för byggtjänster felaktigt inom staten. Ett annat problem är att Skatteverket inte har mandat att granska myndigheternas kompensation för ingående moms trots att det förekommer felaktigheter i myndigheternas momsredovisning.

Riksrevisionen anser därför att regeringen bör se över reglerna om uttagsbeskattning och överväga att ge Skatteverket rätt att granska myndigheternas momskompensation. Vidare bör samarbetet mellan Skatteverket och Ekonomistyrningsverket förbättras när det gäller att ge råd till myndigheter om hur momsfrågor ska hanteras.

Fakta: Uttagsbeskattning av fastighetstjänster innebär att fastighetsägare som saknar avdragsrätt för ingående moms ska betala moms på fastighetstjänster som denne utför åt sig själv. Syftet med uttagsbeskattning är att skapa kostnadsneutralitet mellan tjänster som utförs i egen regi och tjänster som köps in utifrån.
Statliga myndigheter saknar avdragsrätt för ingående moms. Momskompensation innebär att myndigheten istället får kompensation från Skatteverket motsvarande den ingående moms den betalar.

Rapporttitel: Skattekontroll – en fråga om förtroendet för offentlig förvaltning (RiR 2013:12)

Riksrevisor: Claes Norgren

Projektledare: Anna Hansson, 08-5171 41 71