Alfhild Agrells Ensam på turné med Riksteatern

Ensam är ett kärleksdrama om skam, svek och stolthet skrivet av Alfhild Agrell, en av våra främsta dramatiker som hamnat i skymundan i teaterhistorien. Riksteatern fortsätter med att sätta strålkastarljuset på 1800-talets mest spelade kvinnliga dramatiker.

Den 9 oktober är det turnépremiär för Ensam, ett samarbete mellan Riksteatern och Östgötateatern. För regi står Martin Rosengardten och pjäsen är skriven av Alfhild Agrell, som i mitten av 1800-talet var en av de mest hyllade och spelade dramatikerna, vid sidan av August Strindberg och Henrik Ibsen. Hennes pjäser väckte också stort motstånd vilket gjorde att hon, likt många andra kvinnliga dramatiker, glömdes bort i teaterhistorien.

I Ensam möter vi ogifta Thora som valt att skaffa barn ensam, trots att det på den tiden ansågs högst opassande. Thoras val ställer sedermera till problem för den faderlösa dottern när hon i vuxen ålder vill gifta sig. Ensam var kontroversiell för sin tid då den förespråkade kvinnors rätt att skaffa barn på egen hand och fick motstå kritik när den hade urpremiär på Dramaten 1886.

– När man sätter in pjäsen i sin samtid framstår Alfhild Agrell som en mycket radikal dramatiker. Men sättet hon berör skam och skuld på är något man kan känna igen sig i. Vi anser att man idag ska få skaffa barn som ensamstående, men frågan är om inte samhället dömer ändå, säger regissör Martin Rosengardten.

Riksteatern har tidigare genom Spetsprojektet arbetat med att sätta fokus på några av 1800-talets mest spelade kvinnliga dramatiker.

Premiär den 9 oktober i Osby

Marika Strand