Bartolomeo på Riksteaterturné

Den bejublade dansföreställningen Bartolomeo åker nu på efterlängtad Riksteaterturné. Den 31 augusti är det dags för nypremiär på Parkteaterns scen i Vita Bergen.

"Med intensitet och lyskraft överraskades scenkonstvärlden av uppsättningen Bartolomeo. En dansföreställning sprudlande av genuskreativitet och kraftfull sensibilitet som träffar publiken i hjärtat. I framtiden önskar vi oss flera uppsättningar av denna lovande ensemble.”

Så lät motiveringen till det internationella priset Prix d’Assitej som dansföreställningen Bartolomeo tilldelades i våras. Och vi kan bara hålla med! Under våren har Carrasco Dance Company turnerat i skolor och Bartolomeo har väckt många reaktioner.

- Det har varit roligt att möta unga personer som ofta varit ovana vid dans, och deras väldigt ärliga respons, säger koreografen och konstnärliga ledaren Mari Carrasco. Ofta har rektionerna gått från att vara avvaktande, nästan stöddiga, till att publiken verkligen lever sig in i föreställningen. Bartolomeo är explosiv och direkt i sitt uttryck och det tilltalar både en van och ovan danspublik, säger hon.

Nu ger sig Carrasco Dance Company ut på Riksteaterturné med sin hyllade föreställning, och turnépremiären är allså den 31 augusti på Parkteaterns scen i Vita Bergen.

Om Bartolomeo:

Bartolomeo är en kraftfull rörelsestudie i fyra kvinnors inre frustration kring sin roll och plats i samhället. Det tar sig i uttryck i form av gester och body percussion som kulminerar i ett fysiskt crescendo av massiva rörelser och befrielse. Det är humoristiskt, oförutsägbart, starkt och utmanande. Koreografen Mari Carrasco medverkar på scen tillsammans med dansarna Elin Hallgren, Rita Lemivaara och Bianca Traum. Föreställning fick stående ovationer på BIBU 2012, ur juryns motivering till valet: ”Medryckande icke insmickrande med händerna i fickorna och ett bakåtlut utan tvekan. Traditionella, bekanta dansrörelser för scenen bryts av med ett diggande, skumpande, ryckande som befriar.”

För mer information om föreställningen samt spelplatser se: www.riksteatern.se/bartolomeo

Pressansvarig:

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Över 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern medverkar till fler än en miljon scenkonstbesök per år och har också en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med teatrar i Finland. Riksteaterns Tyst Teater har sedan 1977 spelat teater för döva och hörande barn, unga och vuxna. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Birgitta Englin är vd för Riksteatern.