• Riksteatern/

Farlig och sexuell Boye, talande växter, Peter Pan och fars om föreningsliv av Adde Malmberg – här är Riksteaterns höstrepertoar 2019

I Nakna som foster och gudar får vi möta poeten Karin Boye som vi aldrig sett henne förr, koreografen Carl Olof Berg dansar vidare i studentrum och villor och Riksteaterns huskoreograf Tove Sahlin ställer sig i föreställningen Helheten frågan om det är viktigt att känna sig hel. Adde Malmberg tar pulsen på föreningslivet i Man får väl ställa upp och i Paloma Madrids dansföreställning Never grow old utlovas pampiga kostymer och talande växter. Under hösten fortsätter dessutom Riksteaterns internationella satsningar och publiksuccéer, Femineast och Voices of Change.

Vad vore väl Riksteatern utan sina 230 föreningar som ser till att scenkonst når hela Sverige? Och vad vore Sverige utan sitt föreningsliv? Adde Malmbergs glesbygdsfars Man får väl ställa upp handlar om föreningslivet på en liten utflyttningsort. Alla är med i alla föreningar eftersom föreningarna får bidrag efter hur många medlemmar de har. Men vad händer den dag då denna medlemskarusell uppdagas?

Under hösten får vi också möta den moderna och sexuella Karin Boye. I Nakna som foster och gudar i regi av Helena Sandström Cruz får publiken veta mer om poeten Karin Boyes kärleksrelation till Margot Hanel och deras liv tillsammans. Mer kärlek får vi uppleva i, Riksteatern Barn & Ungas föreställning Blod, svett och tårar i regi av Lisa Färnström. Om att vara ung, upptäcka sin sexualitet, hitta sin identitet och försöka passa in i en roll man kanske aldrig har bett om. Och Tyst Teater bjuder på en egensinnig och läskig Peter Pan under hösten där det kommer att flygas på scen.

– Jag ser fram emot att höstens repertoar möter publiken! Vi har en modig, utmanande och bred repertoar med ämnen som sträcker sig alltifrån social utsatthet och klimatångest till fars i föreningslivet och jazz till Beppe Wolgers älskade texter, säger Dritëro Kasapi, teaterchef på Riksteatern.

Tove Sahlin är Riksteaterns nya huskoreograf sedan i januari. Under två år kommer publiken få ta del av föreställningar signerade Tove Sahlin, först ut är föreställningen Helheten där hon undersöker vad det betyder att som människa känna sig hel. Mer dans i Never grow old av Paloma Madrid där publiken lovas pampiga kostymer, talande växter, normkritisk scenografi och flamencodansare på scen.

– Expressiv och teknisk dans, ett träningsläger för våra sinnen och hemmet som scen. Höstens föreställningar ger mig hopp och tro på människans förmåga till förändring. Vi bjuder på storslagen scenkonst i det stora formatet likväl som hemma hos dig i köket, säger Mia Larsson, danschef Riksteatern.

Riksteaterns repertoar hösten 2019

DANS

Hemma hos dig med Carl Olof

Vill du låna hem koreografen Carl Olof Berg till ditt vardagsrum? Ring i så fall 0769-454444. Han ger dig då någon av föreställningarna: Guidad visning, Popquiz eller Prinsessjympa, mot att du bjuder på en kopp kaffe och tar ett foto av honom.

Succén Hemma hos dig med Carl Olof har sedan 2015 hunnit besöka 214 villor, studentrum och lägenheter. Nu turnerar den återigen Sverige runt. Hemma hos dig med Carl Olof vill öppna dörrar och erbjuda ett personligt samtal om maskulinitet och intimitet. Men också om hur uppväxt, hem och samhälle formar oss till manliga och kvinnliga kroppar.

Turnépremiär 23 september i Piteå

Never grow old

I Paloma Madrids nya beställningsverk för Riksteatern, är alla fasta kategorier satta i rörelse. Ålder, kön och historia är fria för tolkning. Koreografen och dansaren fantiserar: Tänk om jag har levt som man i femhundra år, innan jag hamnade i denna kropp – och ingen tar hänsyn till min historia! Till sin hjälp i utforskandet av fysiska minnen och transformationer, såväl fiktiva som faktiska, har hon två expressiva och tekniska dansare: Belén Maya, stjärna inom samtida flamenco och Ninos Josef, klassiskt och modernt skolad, med bakgrund på Kungliga Operan.

Urpremiär 1 oktober i Hallunda, Stockholm

Helheten

Är det viktigt att känna sig hel? Hur kan man känna sig hel? Riksteaterns huskoreograf Tove Sahlin, som tidigare gjort succé med bland annat DNA - Dansa nära anhörig, undersöker i sin nya dans-teaterföreställning Helheten vad det är att känna sig hel. På scen möter vi inte bara skådespelare och dansare utan där finns också lysande kuber som är besjälade med olika röster från människor som alla har funderat kring begreppet helhet. Verket bygger på en rad dokumentära intervjuer med läkare, nunnor, lydiga och olydiga, nuckor, rektorer och mammor. Dessutom nykomponerad musik av Maria Johansson Josephsson.

Urpremiär 10 oktober i Umeå

TEATER

Allt som är värt

”Jag började med listan efter hennes första försök, en lista med allt som är fantastiskt i världen, allt som är värt att leva för” Så lyder första raderna i föreställningen Allt som är värt, en pjäs om att det ordinära i själva verket kan bli något extraordinärt. Vad gör man om man är sju år gammal, mamma ligger på sjukhus och pappa säger att hon har gjort något dumt? Jo man börjar skriva på en lista över allt som är värt att leva för. 1. Glass 2. Vattenkrig 3. Randiga saker. I Allt som är värt får vi följa en pojke från barndom till vuxenliv där hans mammas upprepade självmordsförsök är ständigt närvarande och där listan med allt som är värt att leva för fylls på år efter år. I huvudrollen Peter Jansson, regi Isak Hjelmskog.

Föreställningen gjorde en hyllad turné med Riksteatern 2017, i höst turnerar den igen, denna gång för en vuxen publik.

Turnépremiär 8 september i Botkyrka

Svante möter Beppe Wolgers
Succéturnén med Svante Thuresson fortsätter under hösten 2019. En intim och personlig föreställning där Svante Thuresson, en av Sveriges främsta jazzsångare, framför många av Beppe Wolgers mest älskade texter. Med musik, humor och värme kommer vi nära textförfattaren, poeten och människan Beppe.

På scen ser vi också Claes Crona Trio och tillsammans ger de oss sina tolkningar av låtar som Sakta vi går genom stan, Vinter i skärgår´n och Monicas vals.

Turnépremiär 10 september i Upplands Väsby

Barnen

Efter katastrofen har det pensionerade paret Robin och Hazel bosatt sig i en lånad stuga på den engelska östkusten. Här, utanför strålningsområdet, ägnar de dagarna åt att upprätthålla en vardag och säkra maten. Plötsligt en dag dyker Rose upp hos Hazel och Robin. De var alla en gång kollegor och vänner på det närliggande kärnkraftverket. Varför dyker hon upp efter 38 år? Vad vill hon egentligen? En rapp och smart pjäs av den unga hyllade brittiske dramatikern Lucy Kirkwood. Barnen nominerades 2018 till bästa pjäs både i USA och Australien. För regi står Karin Enberg som tidigare regisserat föreställningen Jord för Riksteatern. De tre rollerna spelas av Agneta Ahlin, Astrid Assefa och Per Burell.

Turnépremiär 16 september i Bollnäs

Fallfrukt

En berättelse om en kvinna som trots fosterhem, missbruk hemifrån och eget beroende har lyckats bli nykter, utbildat sig och arbetar vid universitet. Hur är det att leva i ett samhälle och inte riktigt känna sig som människa? Hur svårt är det att komma från en klass – och vilja till en annan – för att överleva? Nyskrivet drama om klass, missbruk och tillfrisknande. Av och med Monica Wilderoth. I regi av Martin Rosengardten. Kritikerrosade Fallfrukt är en samproduktion mellan Riksteatern och Östgötateatern och hade premiär på Östgötateatern våren 2019. Fallfrukt kommer även ut som roman under hösten 2019.

Turnépremiär i oktober

Nakna som foster och gudar

Karin Boye åker till Berlin för att gå i psykoanalys för att bearbeta och behandla sin sexuella läggning men i Berlin träffar hon istället Margot Hanel. Efter sju år tillsammans försvinner Karin. Margot sitter vid radion och hör hur de efterlyser poeten Karin Boye. Samma radio som rapporterar från kriget. Det krig som Margot flytt ifrån för att få leva med sin älskade Karin.

I Nakna som foster och gudar får vi se Karin Boye som modern, utmanande och sexuell och inte alls som den präktiga författaren hon ofta beskrivs som. Manus av Isabel Cruz Liljegren, bland annat hyllad för föreställningen åååå snälla följ mig <3 <3 <3 som turnerade med Riksteatern 2017, regi Helena Sandström Cruz.

Urpremiär 28 september i Göteborg
Turnépremiär 11 oktober i Falkenberg

De oroliga

Den hyllade föreställningen De oroliga, i regi av Pernilla August, åker i höst ut på Riksteaterturné. Pappan och dottern sitter med en bandspelare mellan sig. Planen är en gemensam bok. Men åldrandet hinner ikapp pappan och samtalen blir oförutsägbara och splittrade.

De oroliga är en lekfull och utforskande roman av Linn Ullman om ett barn som inte kan vänta med att växa upp, och om två föräldrar som helst vill vara barn. En berättelse om minnen och glömska och alla historier som utgör ett liv. På scen ser vi Rebecka Hemse, Marika Lindström och ytterligare en skådespelare tillkommer.

Riksteatern i samarbete med Dramaten.

Turnépremiär 5 november i Göteborg

Arga änkan

Nyskriven komedi som bygger på Minna Lindgrens hyllade roman med samma namn. I Arga änkan möter vi Ulla-Riita som alltid levt ett ordningsamt liv. När hennes make dör verkar alla se den 74-åriga änkan som en bräcklig åldring som förbereder sig för sin egen död. Men ingenting kunde vara mer fel! Nu är hon fri och går tillsammans med sina vänner på hot yoga, språkkurser och avverkar änklingsmarknaden i rasande fart. En berättelse om vänskap, kärlek och att leva livet fullt ut mot alla odds.

Arga änkan är en del av Riksteaterns digitala satsning. Den spelas på Helsingfors Stadsteater och visas live på biografer runt om i Sverige.

Livesändning 22 november (på alla orter samtidigt)

Man får väl ställa upp

Adde Malmbergs nyskrivna fars Man får väl ställa upp utspelar sig i ett litet samhälle långt ifrån storstadsregionen. Här finns en bygdegård där alla samlas. Idrottsklubben, Kennelklubben, Kyrkans barntimme, Unga Örnar, Kulturskolan, Motorcykelklubben och så förstås Hembygdsföreningen. Här är alla medlemmar i varandras föreningar och klubbar eftersom föreningarna får bidrag efter hur många medlemmar de har. Ett bra system ända till den dagen en representant från Hembygdsföreningarnas Riksförbund kommer på besök. Manus och regi av Adde Malmberg.

Urpremiär 25 november i Skellefteå

BARN & UNGA

Scen:se

Scen:se är ett treårigt projekt där konst skapas specifikt för barn och unga med svåra intellektuella funktionsvariationer. Syftet är att alla ska få möjlighet att uppleva konst och kultur oavsett funktionalitet eller behov. Med sinnlighet, sensoriska och upplevelsebaserade uttryck och tilltal ska Scen:se erbjuda konstnärliga upplevelser för just dessa målgrupper. Föreställningarna som ska spelas är Stranden, i regi av Tim Webb från Oily’ Cart Theatre i London och Shakespeares Hjärtslag i regi av Kelly Hunter från Flute Theatre i London.

Scen:se är ett samarbetsprojekt mellan Riksteatern, Hudiksvalls kommun, Glada Hudikteaterns supporterklubb, Hälsinglands Museum och Folkteatern Gävleborg.

Turnépremiär 10 september i Göteborg, Frölunda Kulturhus.

Blod, svett och tårar

Blod, svett och tårar är ett filmiskt högstadiedrama om boxning, lojalitet och
drömmar. Vi möter de två bästa vännerna Jasmine och Andie som går i nionde klass. När Jasmine berättar att hon ska flytta hundratals mil bort och söka ett boxningsgymnasium säger även Andie att hon vill det. Men hon kan inte boxas, och vill hon ens det?

En visuell iscensättning för högstadiet där skolans lokaler är en del av framförandet. Föreställningen jobbar med ny teknik som effektivt blandar teater och rörlig bild.
Publiken följer berättelsen omväxlande live och via direktsänd video. I regi av Lisa Färnström som hyllats för sina föreställningar Fäboland och Nationalparken för Riksteatern.

Urpremiär 15 oktober i Sandviken

De Passant – Vara på väg

Vissa människor känner sig hemma var de än befinner sig. Andra ägnar hela livet åt att söka och hitta en plats att rota sig på och kalla sitt hem. Men vad exakt är hemma? Det här är en rörelsebaserad och ordlös berättelse om en grupp unga som precis har kommit fram till ett nytt land och ett nytt okänt språk.

Föreställningen De Passant – Vara på väg har hyllats när de har spelats runtom i världen. Även publiken i Sverige har tagit den till sina hjärtan:
... "eleverna fullkomligt ÄLSKADE föreställningen De Passant! Många elever kom fram och tackade för att vi ordnat så att dem fått se hur det är att vara nyanländ. De tyckte att föreställningen var både rolig, sorglig och givande. De har insett att de behöver vara snällare mot våra nyanlända och ta hand om dem.” Regi och koncept Michai Geyzen

I höst fortsätter De Passant – Vara på väg sin turné med Riksteatern.

Turnéstart 7 november i Norrtälje

TYST TEATER

Peter Pan
Historien om Peter Pan är en av världens mest kända berättelser. Under hösten får publiken ta del av Tyst Teaters visuella och fysiska version av historien som kommer vara modern, rolig, magisk och läskig. Det handlar om Peter Pan, pojken som vägrar att bli stor. Med fantasins hjälp flyr han sitt eländiga hem och tar sig till landet Ingenstans där han möter Tingeling med flera. Och ja, det kommer att flygas på scen.

Regi och bearbetning av Ramesh Meyyappan som tidigare regisserat föreställningen Den magiska fjädern som blev nominerad till scenkonstbiennalen för barn och unga 2014.

Premiär 2 oktober i Stockholm

ÖVRIGA

Förstå världen – möt Radiokorrespondenterna

I en tid när journalistik och yttrandefrihet är under attack, är det viktigare än någonsin att journalister finns på plats och rapporterar om det som sker. För femte året i rad turnerar Riksteatern och Sveriges Radio med radiokorrespondenter som berättar om sin verklighet och sina erfarenheter. Förstå världen – möt Radiokorrespondenterna, har varit en stor succé tidigare år och nu får publiken återigen möjlighet att samtala med och ta del av radiokorrespondenternas vardag.

Turnépremiär 26 augusti i Härnösand

This is Alby

Botkyrkas dundrigaste festival. En scen flyttar in bland grönsakshandlare, lokala handlare och Albybor. This is Alby vill lyfta och stärka unga talanger inom musik och kulturproduktion i Botkyrka. Festivalen sätter fokus på viktiga frågor i samhällsdebatten som exempelvis yttrandefrihet och mänskliga rättigheter. This is Alby är ett samarbete mellan Riksteatern och Botkyrka kommun.

Festivalen äger rum 24 augusti i Alby.

Voices of Change
Voices of Change är en årlig återkommande temasatsning. I det betydelsefulla arbetet för mänskliga rättigheter är kulturen och konsten sprängstoff för debatt, diskussion och aktivism. Voices of Change är en arena för scenkonstutövare som inte får göra sina röster hörda i sina hemländer på grund av åsikt, sexuell läggning och könsidentitet.  I höst kan publiken ta del av dans, workshops, film och sufikonst med konstnärer från Indien, Pakistan och Bangladesh. Konserter med bland andra Homayoun Shajarian och Tahmoures & Sohrab Pournazeri.

Spelas 1 september – 23 september på Konserthuset i Stockholm, Konserthuset i Göteborg och Malmö Opera samt 15-17 november i Hallunda, Stockholm

Femineast
Röster som inte hörs och som inte får göra sig hörda. Röster som motarbetas för att de kan erövra världen och störta strukturer. Femineast lyfter fram kvinnor som genom sitt artisteri verkar för sina medmänniskor. Det blir konserter med allt från klassisk, arabisk och persisk musik till träffsäker jazz, klubbkvällar och hiphop – en unik artistkavalkad som sprider energi, styrka och som lämnar avtryck.

Spelas mellan 20 november till 21 december

PREMIÄRER OCH PRESSVISNINGAR I STOCKHOLM

13 sept          Barnen – pressvisning, Riksteatern i Hallunda
30 sept          Peter Pan – pressvisning, Riksteatern i Hallunda
1 okt              Never grow old – urpremiär, Riksteatern i Hallunda
8 okt              Helheten – pressvisning, Tumba
21 nov           Man får väl ställa upp – pressvisning, Riksteatern i Hallunda

Anna Gerdin
anna.gerdin@riksteatern.se
Tel: 070- 528 991 5

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullbergbaletten är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.