Hemligstämplad pjäs åter på Riksteaterturné

Nu ställer sig några av Sveriges främsta komiker och skådespelare på scen utan att ha läst manus eller fått regi i förväg. Riksteatern turnerar återigen med den hyllade pjäsen Vit kanin Röd kanin - ett vittnesmål om det fria ordet, skriven av den iranska dramatikern Nassim Soleimanpour.

Under våren kommer bland annat Per Andersson, Gunilla Röör, Andreas T Olsson, Ulla Skoog, Mark Levengood och Katarina Ewerlöf framföra Vit kanin Röd kanin när nu den kritikerrosade pjäsen åker på turné med Riksteatern igen. För varje föreställning kommer det vara en ny skådespelare som varken fått läsa manus eller repeterat pjäsen inför. Vit kanin Röd kanin är hemlighetsstämplad och skådespelarna får ta del av berättelsen i samma stund som publiken. Manuset och instruktioner väntar i ett kuvert på scenen.

– Det känns äventyrligt och inte minst utmanande att ställa sig på scen utan att ha läst manuset i förväg. Samtidigt som det kommer att bli roligt att få vara på samma planhalva som publiken. Vi kommer för en gångs skull ställa en fråga tillsammans: vad ska det här bli?, säger Katarina Ewerlöf, skådespelare, som framför pjäsen i Karlskrona den 21 april.

Vit kanin Röd kanin är skriven av den iranska dramatikern Nassim Soleimanpour under ett utreseförbud från Iran, vilket avspeglar sig i pjäsen. Det är en personlig berättelse med många igenkänningsfaktorer. Vit kanin Röd kanin har turnerat med Riksteatern vid två tillfällen tidigare, hösten 2015 och hösten 2016. Pjäsen har även rönt stora framgångar på Broadway. Den har översatts till fler än tjugo språk och spelats över tusen gånger världen över.

Manus Nassim Soleimanpour

Per Andersson, Peter Jansson, Kodjo Akolor, Gunilla Röör, Iso Porovic, Ingmar Virta, Charlotte Lindmark, Mark Levengood, Krister Kern, Maria Sundbom, Ulla Skoog, Andreas T Olsson, Bror Tommy Borgström och Katarina Ewerlöf.

Turnéstart den 7 februari i Nyköping

Föreställningen presenteras i samarbete med Aurora Nova.

VIKTIGT: Media och pressansvariga bör förhålla sig till följande. Pjäsen är inte öppet politisk och bör därför inte framställas som sådan. Den utforskar på en mer djupare och metaforisk nivå och undviker uttryckligen en öppen politisk kommentar. Eventuella hänvisningar till att pjäsen skulle vara regeringskritisk kan bokstavligt talat äventyra dramatikerns liv. Vi ber därför samtliga journalister att vara förnuftiga i sin rapportering kring pjäsen.

www.riksteatern.se/vitkaninrodkanin

Joakim Johansson