Infotainment om livet som dövblind

Sarah Remgren gillar att idrotta, gå på krogen, umgås med vänner och laga mat, precis som vilken 28-åring som helst. Enda skillnaden är att Sarah är dövblind. I stand up-föreställningen Jag är Sarah berättar hon själv om sitt liv - allt med humor, skärpa och självdistans. Nu åker föreställningen ut på Riksteaterturné, premiär i Örebro 10 april.

Hon är en stolt skåning, adopterad från Sydkorea och sedan tio år boende i Örebro. På det stora hela är Sarah Remgren som vilken 28-årig tjej som helst, med den stora skillnaden att hon är dövblind sedan födseln. Och så är hon en obotlig optimist som ser komik och möjligheter i nästan allt - till och med de fördomar hon möter i sin vardag, både som adopterad och som dövblind. Nu har Sarah skrivit en föreställning som bottnar i en livslust hon gärna sprider vidare till andra.

– Humor är en viktig del av livet. Jag sitter och skrattar för mig själv varje dag, säger Sarah Remgren. Allt behöver inte vara perfekt för att vi ska kunna njuta och ha kul, fortsätter hon.

I föreställningen Jag är Sarah delar hon med sig av sin historia med engagemang, självdistans och en stor portion humor. Hon berättar om trösklar och hinder i vardagen, men också om kärleken till livet, till sig själv, sin familj och sin sambo. Allt får plats i denna personliga och livsbejakande föreställning, där Sarah är berättare och huvudperson.

Om Jag är Sarah
Jag är Sarah
är en infotainment- och stand up-föreställning där information och kunskap blandas med skratt. Den ger publiken ett nytt perspektiv på dövblindas liv och utmanar till kontakt med de fördomar vi själva inte visste att vi hade. Pjäsen är skriven av Sarah Remgren med dramaturgstöd av Mikael Wranell. För regi står Josette Bushell-Mingo, konstnärlig ledare för Riksteaterns Tyst Teater.

Medverkande: Sarah Remgren
Regi: Josette Bushell-Mingo

Turnéplan: Örebro, Nässjö, Kalmar, Lund, Strängnäs, Göteborg, Stockholm, Leksand, Sundsvall, Härnösand, Umeå, Skellefteå. Vilhelmina och Norrtälje