Koreografen Björn Säfsten bjuder in pensionärer till samtal och dans

Hur tänker en koreograf och varför ser samtida dans ut som den gör? Svar på frågorna ger koreografen Björn Säfsten i workshopen Samtal och rörelse för dig som är pensionär som nu åker på Riksteaterturné. Workshopen är en fysisk djupdykning där alla som deltar är över sextiofem år. En grupp som ofta är underrepresenterad inom den samtida dansen.

Björn Säfstens workshop Samtal och rörelse för dig som är pensionär är ett koreografiskt experiment där publiken själva deltar i dansen och får lära sig mer om hur en koreograf arbetar. Under en heldag får deltagarna både samtala med Säfsten och även själva testa på att dansa. Gemensamt för deltagare är att de alla är pensionärer.

– Pensionärer är ofta en grupp som glöms bort när kulturen tvingas att vara målgruppsinriktad. Att få arbeta kreativt med kroppen, att göra ett koncentrerat konstnärligt arbete verkar inte finnas för pensionärer och jag ville möta upp det behovet, säger Björn Säfsten, koreograf.

Den fysiska prestationen står ofta i fokus inom dansen och där främst yngre kroppar är representerade på scenerna. I Samtal och rörelse för dig som är pensionär belyser Säfsten behovet av fler satsningar för äldre.

– Jag tror att det är viktigt att vi unga konstnärer möter pensionärerna och pratar om konst över generationsgränserna. Pensionärerna är ofta en stor del av vår publik och jag tror det är viktigt att vi möter varandra, säger Björn Säfsten.

I Samtal och rörelse för dig som är pensionär blandas samtal och dans om vart annat. Oavsett fysisk förmåga får deltagarna möjlighet att testa på Säfstens sätt att arbeta med koreografiska redskap och analys.

Turnépremiär i Vadstena den 5 februari

Idé och medverkande Björn Säfsten

Om Björn Säfsten
Björn Säfsten skapar koreografisk konst i tätt samarbete med sina konstnärliga team. Hans senaste verk - Language fools - är skapat för Säfsten Produktion i samproduktion med Regionteatern Blekinge Kronoberg och turnerade i Dansnät Sverige hösten 2016. Säfsten har de senaste åren arbetat som forskare på Umeå Konsthögskola där han bedrivit ett fyraårigt forskningsprojekt med filosofen Per Nilson. Under dessa år 2012-2015 skapande han även sina senaste verk: Introduction 2012, Fictional copies 2013, Idiots 2014. Säfsten har varit verksam som koreograf sedan 2003 och är en återkommande koreograf på Dansens Hus i Stockholm. Under våren 2018 kommer Säfsten vara aktuell med ett nytt verk för Riksteatern.

www.riksteatern.se/samtalochrorelse

Joakim Johansson