• Riksteatern/

Koreograferad aktivism tar plats på scen ute i landet – idag släpps biljetterna till FATTA! med Cleo och Juck

Det handlar om att ta plats, om frihet att uttrycka sig och om att vidga perspektivet på femininitet och kön. Med utgångspunkt i föreningen FATTAs agenda att arbeta mot sexuellt våld åker under våren rapparen Cleo och danskollektivet JUCK ut på riksteaterturné. Idag släpps biljetterna på flera ställen i landet.

Under förra året spelades föreställningen Fatta feat. Cleo och JUCK på festivalen Urban Connection på Dansens hus i Stockholm och samtyckesdebatten tog ännu ett kliv in i dansvärlden. Riksteatern såg den hyllade föreställningen och en idé om att utveckla föreställningen och ta den vidare ut i landet föddes.

Biljetterna släpps med start onsdag den 4 oktober.

Cleo Emelie Enlund
Shirley Harthey Ubilla
Madeleine Ngoma
Tarika Wahlberg
Bessem Bedziri

Konstnärligt team

Av Cleo och JUCK
Musik Cleo och EJ Erix
Koreografi JUCK
Regiöga Lo Kauppi
Ljus/setdesign Tobias Hallgren
Konstnärlig rådgivare Fatta Isabell Stolt

FATTA! med Cleo och Juck har premiär 19 januari i Umeå.

Fatta grundades 2013 av Ida Östensson och rapparen Nathalie ”Cleo” Missaoui, Vanessa Marko och Isabel ”Syster Sol” Sandblom. Sedan starten har de arrangerat kampanjer, manifestationer, och lyckats få in samtycke på den politiska agendan. http://fatta.nu

JUCK är en rörelse som demonstrativt tagit över den juckande rörelsen och gjort den till en symbol för en feministisk manifestation. Koreograferad aktivism och verklighetsbaserade texter som varvas i en extatisk hiphopkavalkad med agenda att förändra världen. https://www.juck.org/

Cleo har med dryga 10 år på hiphop-scenen gjort musik med framgångsrika artister som Linda Pira, Adam Tensta, Alina Devecerski, Looptroop Rockers, Kristin Amparo, Syster Sol, Mwuana och Trainspotters. Hon vann titeln ”Årets Liveakt” på Kingsizegalan 2015 och ”Årets Live” på Manifestgalan 2016. Hon stod även nominerad till ”Guldmicken” på P3 Guld-galan 2015. http://www.luger.se/cleo

Anna Gerdin
anna.gerdin@riksteatern.se
Tel: 070- 637 59 40

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.