Måns Lagerlöf blir Riksteaterns nya teaterchef

Måns Lagerlöf blir Riksteaterns nya teaterchef. Lagerlöf är vd och teaterchef för Örebro länsteater sedan 2009 och nu står det alltså klart att han blir ny teaterchef för Riksteatern.

Ett av Magnus Aspegrens första beslut som ny vd för Riksteatern var att stärka Riksteaterns konstnärliga initiativ och bland annat rekrytera en teaterchef. Det står idag klart att det blir Måns Lagerlöf som blir Riksteaterns nya teaterchef. Måns Lagerlöf är utbildad regissör vid Dramatiska Institutet och har arbetat som regissör vid ett flertal teatrar. Tillsammans med Riksteatern har han regisserat Carl Philips längtan i ett samarbete mellan Riksteatern och ung scen/öst i Linköping. Lagerlöf har rönt stor uppmärksamhet för sina uppsättningar på ung scen/öst i Linköping där han blev konstnärlig ledare 2001. Sedan 2009 är han vd och teaterchef för Örebro länsteater.

Magnus Aspegren om rekryteringen:

– I den nya teaterchefen sökte vi en person med en stor konstnärlig integritet och med ett starkt ledarskap, och det har vi hittat i Måns Lagerlöf, säger Aspegren. Måns har en förmåga att skapa spännande och högkvalitativ scenkonst som når en stor publik, och han är en uppskattad kollega och chef. Det sammantaget gör att Måns känns helt rätt för Riksteatern, säger han.

Måns Lagerlöf har tidigare mött Riksteatern, både i egenskap av regissör och som teaterchef för Örebro länsteater, där han samarbetat med Riksteatern.

– Riksteatern har en grundidé som rimmar väldigt väl med hur jag vill jobba. Med sin folkrörelsebas och närvaro i hela landet, tycker jag att Riksteatern har en unik möjlighet att driva konstnärliga processer som ingen annan teater kan, säger Måns Lagerlöf. För mig är konst alltid en fråga om att lyssna till en personlig röst och det ska bli fantastiskt spännande att fortsätta hitta de här rösterna som teaterchef för Riksteatern, säger han.

Måns Lagerlöf kommer att tillträda som teaterchef för Riksteatern i september 2014.

För pressbilder och intervjuförfrågningar kontakta Riksteaterns PR-ansvariga Gilda Romero.

Mejl: gilda.romero@riksteatern.se
www.riksteatern.se