Mindy Drapsa anställs på Tyst Teater

Mindy Drapsa blir ny verksamhetsledare på Riksteaterns Tyst Teater. Tillsammans med konstnärliga ledaren Josette Bushell-Mingo ska hon leda verksamheten administrativt. Hon tillträder tjänsten 1 mars. Mindy Drapsa är idag VD på Dramaski som producerar film och tv på teckenspråk.

– Det är en ära att få vara den första döva person som blir verksamhetsledare hos Tyst teater. Min vision är att utveckla och stärka Tyst Teater med sin unika kunskap om dövkultur och teckenspråk så att den förgyller mångfalden i samhället, säger Mindy Drapsa.

Mindy Drapsa ligger bakom den första TV-serien på teckenspråk, anders.se. Som producent på SVT Teckenspråk har hon bland annat gjort ungdomsprogrammet Byss och en serie om USA. För Tyst Teater har Mindy dramatiserat och regisserat den hyllade föreställningen Ljuset i sprickan.

Emma Englund
Mob: 070-637 5940
E-post: emma.englund@riksteatern.se

Om Riksteaterns Tyst Teater
Tyst Teater har sedan starten 1970 varit en föregångare av att producera banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk. 1977 blev Tyst Teater en del av Riksteatern. Tyst Teater vill utmana invanda tänkesätt inom scenkonst och arbetar ständigt för att stärka konstnärliga och kulturella rättigheter för alla, särskilt barn och ungdomar. Konstnärlig ledare för Tyst Teater är Josette Bushell-Mingo och Mindy Drapsa är verksamhetsledare.

Riksteatern är en folkrörelse som vill sätta tankar och känslor i rörelse, för alla överallt. Över 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Såväl inom teater som dans. Riksteatern har en omfattande verksamhet för barn och unga. Cullbergbaletten är en del av Riksteatern och Södra Teatern är ett dotterbolag till Riksteatern. Vd för Riksteatern är Magnus Aspegren, Mia Larsson är danschef och Måns Lagerlöf är teaterchef.

Snabbfakta

Mindy Drapsa blir ny verksamhetsledare på Riksteaterns Tyst Teater. Tillsammans med konstnärliga ledaren Josette Bushell-Mingo ska hon leda verksamheten administrativt. Hon tillträder tjänsten 1 mars. Mindy Drapsa är idag VD på Dramaski som producerar film och tv på teckenspråk.

Citat

Det är en ära att få vara den första döva person som blir verksamhetsledare hos Tyst teater. Min vision är att utveckla och stärka Tyst Teater med sin unika kunskap om dövkultur och teckenspråk så att den förgyller mångfalden i samhället.
Mindy Drapsa