Musikalisk upplevelse, där svänget, lyssnandet och timingen står i centrum

Med rörelse, rytm och språk bryter den internationellt prisbelönta koreografen Alma Söderberg ny mark. Med rötter i flamenco och samtida dans skapar hon en unik föreställning som utmanar och utforskar vad dans kan vara. I vår åker Alma Söderberg på Riksteaterturné med sina två vitt skilda verk, varav ett hade världspremiär för två veckor sedan.

– Det är inte så att jag försöker berätta något, snarare vill jag göra publiken och mig själv känsligare för musik, ljud och rytmer. Den typ av förnimmelser som vi lätt glömmer bort i vår kultur, tillskillnad från det starkt visuella som är lätt att äga, förstå och prata om. Idag skrollar vi igenom videor i telefonen utan att ens ha på ljudet. Jag vill att vi ska lyssna mer, på musikaliteten i rörelsen och i språket, säger Alma Söderberg, koreograf och dansare.

Föreställningen 2 solon med Alma Söderberg består av hennes första verk, Cosas och det nya verket Deep Etude. I båda verken jobbar Alma med förhållandet mellan röst, rörelse och rytm. I Cosas är det ett fartfyllt utforskande av hur timing och komposition kan binda samman vitt skilda saker. I Deep Etude är utforskandet djupare och mer enspårigt och har att göra med förhållandet mellan det vi ser och det vi hör. Det som syns och det som hörs; dansen och musiken. De sammanflätas till den grad att man inte riktigt vet vad som är vad längre.

– Det ska bli otroligt spännande att turnera med denna föreställning. Jag ser väldigt mycket fram emot att framträda på platser jag där jag aldrig varit förr, t.ex. Östersund och Jokkmokk. Jag är lite nervös men mest glad att få lov att göra detta, vilken lyx. Jag hoppas att publiken får en musikalisk upplevelse, där svänget, lyssnandet och timingen står i centrum, säger Alma Söderberg.

Om Alma Söderberg

Alma Söderberg har bott och studerat i Stockholm, Paris, Madrid, Amsterdam och i Bryssel. Hon studerade koreografiutbildningen SNDO i Amsterdam.  Alma Söderberg mottog Thaliapriset för spelåret 2016/17 med motiveringen att hon ”ger prov på unik scenkonst som förenar dans, musik och röstperformance i ett oavlåtligt fascinerande rytmiskt scenspråk”. När även Konstnärsnämndens Birgit Cullberg-stipendium tilldelades Söderberg 2016 uttryckte de att "Söderberg följer inte strömmen - - - Med rörelse, rytm, musik, ljud och språk bryter hon ny mark och öppnar gränserna för vad en dansföreställning kan och får vara.”

Premiär den 22 februari i Östersund

Alma Söderberg

COSAS
Koreografi och performance Alma Söderberg
Ljussättning Ellen Knops och Rodrigo Sobarzo
Dramaturgi Igor Dobricic och Jeanine Durning

DEEP ETUDE
Koreografi och performance Alma Söderberg
Musik Hendrik Willekens
Dramaturgi Igor Willekens
Ljusdesign Pol Matthé
Rådgivare Anja Rottgerkamp

Anna Gerdin
anna.gerdin@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.