Nutid möter dåtid i normbrytande Parismiddagen

Genom att lyssna till en middagskonversation bjuds publiken på en resa i tiden genom dövas historia. En praktfull, visuell och färgglad föreställning med både förrätt, huvudrätt och efterrätt. Parismiddagen är en normbrytande hyllning till svenska dövrörelsens 150- års jubileum som leker med våra förväntningar och fördomar. Urpremiär den 8 april i Härnösand.

Parismiddagen syftar till de banketter som arrangerades i Paris på 1800-talet under teckenspråkets guldålder. Här åt döva middagar, höll tal i teckenspråkets ära och hyllade den gränslösa gemenskapen döva emellan.

Idén till föreställningen Parismiddagen skickades ut till allmänheten för att genom en audition få fram föreställningens manus. Flera synopsis skickades in och Jenny Schöldts bidrag valdes ut.

– Föreställningen handlar helt enkelt om två personer som äter middag, två personer som far fram och tillbaka i tid och rum, pratar högt och lågt kring vad döva är och gör. De minns, gestaltar vad de minns, och de ÄR döva, så som jag föreställer mig essensen av vad dövhet är, säger Jenny Schöldt, manusförfattare.

Parismiddagen är en tidlös föreställning där dövas historia möter nutid och google-glasögon. Debbie Z. Rennie som regisserar har tidigare gjort bland annat Här kommer Pippi Långstrump och Apkungen för Tyst Teater.

– Parismiddagen är en viktig föreställning för både döva och hörande. Döva kommer att känna igen mycket medan hörande kan få kunskap om dövhistoria. Alla kommer att få sina egna “feel good” känslor av föreställningen, säger Debbie Z. Rennie, regissör.

Runt om i Sverige kommer det i samband med föreställningen, i samarbete med Dövas Riksförbund, att hållas uppföljande seminarium. Seminarierna med panelsamtal ska belysa dövkulturen och dövhistorien.

Föreställningen spelas på svenskt teckenspråk och textas till svenska.

Urpremiär den 8 april Härnösand

Mette Marqvardsen
Joakim Hagelin Adeby

Manus Jenny Schöldt
Regi Debbie Z. Rennie
Scenograf Alexei Svetlov
Kostym Lars Otterstedt
Mask Eva Rizell

Anna Gerdin
anna.gerdin@riksteatern.se
Tel: 070- 637 59 40

Om Riksteaterns Tyst Teater
Tyst Teater har sedan starten 1970 varit en föregångare av att producera banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk. 1977 blev Tyst Teater en del av Riksteatern. Tyst Teater vill utmana invanda tänkesätt inom scenkonst och arbetar ständigt för att stärka konstnärliga och kulturella rättigheter för alla, särskilt barn och ungdomar. Konstnärlig ledare för Tyst Teater är Josette Bushell-Mingo och Mindy Drapsa är verksamhetsledare.

Riksteatern är en folkrörelse som vill sätta tankar och känslor i rörelse, för alla överallt. Över 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Såväl inom teater som dans. Riksteatern har en omfattande verksamhet för barn och unga. Cullbergbaletten är en del av Riksteatern och Södra Teatern är ett dotterbolag till Riksteatern. Vd för Riksteatern är Magnus Aspegren, Mia Larsson är danschef och Måns Lagerlöf är teaterchef.