Nydramatisering av Lagerlöfs episka klassiker

En hjärtskärande kärleksberättelse om en far och hans dotter, men även en samhällskommentar som är lika aktuell idag. Nu sätter Riksteatern upp Selma Lagerlöfs Kejsarn av Portugallien i dramatisering av Lucas Svensson. I rollerna ser vi bland annat Niklas Falk, Lia Boysen och Lovisa Onnermark. Artisten Min Stora Sorg har specialkomponerat musik till uppsättningen. Premiär den 25 februari i Stockholm.

Kejsarn av Portugallien anses vara ett av Lagerlöfs främsta verk och handlar om den fattiga torparen Jan i Skrolycka och hans gränslösa faderskärlek till dottern Klara Fina, döpt efter självaste solen. När dottern lämnar familjen driver den bottenlösa sorgen in honom i en fantasivärld där Klara Fina är självaste kejsarinnan av Portugallien. En berättelse om komplex kärlek, men också en stark historia om ett klassamhälle.

– Ibland kan man uppleva det som att Selma Lagerlöf kidnappats och gullifierats och att man måste påminna sig om hur radikal hon var. Hennes tankar kring hur den svenska kulturen, med dess regler och normer, dess patriarkala och ekonomiska system, maler neråt och på så sätt upprätthåller klasskillnader är högst aktuella idag, säger Carl Johan Karlson, regissör.

I Lucas Svenssons dramatisering blir Lagerlöfs samhällskritik än tydligare. Handlingen är förflyttad från 1800-talets Sverige till mellankrigsåren och tiden då folkhemmet tog sina första stapplande steg. Till skillnad från romanen följer uppsättningen även Klara Finas berättelse och resa. Romanen utkom för första gången för över hundra år sedan, men berör ämnen som fortfarande är aktuella.

– Selma skriver om ett rått klassamhälle, om exploatering och om dem som står allra längst ner i hackordningen, om hur den som äger absolut ingenting ändå kan bestjälas på ytterligare något. Hon skriver om en värld då som också är en värld nu. Och hon skriver glödande om kärleken: som befrielse, som tvång, som något förödande och som något som kan utnyttjas, säger Lucas Svensson, manusförfattare.

Rollen som Klara Fina spelas av Lovisa Onnermark. I rollen som Jan i Skrolycka ser vi Niklas Falk och modern Kattrina spelas av Lia Boysen. Till uppsättningen har artisten Min Stora Sorg skrivit specialkomponerad musik. Bland annat låten Jag döptes av solen som beskrivs som Klara Finas anthem och hon har även tonsatt Kejsarvisan från Lagerlöfs roman. Jag döptes av solen släpps som singel i början av mars.

Om Carl Johan Karlson
Detta är Carl Johan Karlsons sista uppsättning på Riksteatern i rollen som husregissör. Hans tidigare föreställningar på Riksteatern, Katt på hett plåttak, Skimrande vattnet, Bra människor och Dimensioner har fått ett fint mottagande av både publik och press.

Om Lucas Svensson
Lucas Svensson har varit verksam vid bland annat Unga Klara, Unga riks och Göteborgs Stadsteater. Under sju år arbetade han som husdramatiker på Dramaten och har skrivit ett 40-tal pjäser, där ibland Fallna från månen, De frusna på torget och Sympati för djävulen.

Premiär den 25 februari på Riksteatern i Hallunda, Stockholm.

Niklas Falk, Lovisa Onnermark, Lia Boysen, Bill Hugg, Marika Holmström, Mårten Andersson och Carlos Romero Cruz.

Av Selma Lagerlöf
Dramatisering Lucas Svensson
Regi Carl Johan Karlson
Scenografi Johanna Mårtensson
Kostym Helena Helle Carlsson
Mask och peruk Anna Olofsson
Ljusdesign och video Susanna Hedin / Sutoda
Ljuddesign Christoffer Karlsson

Joakim Johansson
joakim.johansson@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.