Nyskrivet av Marius von Mayenburg på Riksteatern i höst

I höst sätter Riksteatern upp nyskrivna pjäsen Ex av den tyske dramatikern och regissören Marius von Mayenburg. En dramakomedi om den till synes perfekta familjen med bland annat Helena af Sandeberg i en av rollerna. Ex är ett samarbete med Örebro Teater och har urpremiär den 30 september.

Marius von Mayenburg anses vara en av Europas mest intressanta dramatiker och hans pjäser har översatts till mer än 30 språk. Bland titlarna märks Den fule, Martyren och Perplex. I höst är han aktuell med Ex som är specialskriven för Riksteatern och som Mayenburg själv regisserar.

– Marius är en modig dramatiker som även har en skarp blick som regissör. Detta är första gången en svensk teater beställt en pjäs av honom. Det är även första gången Marius regisserar i Sverige. Med Ex kan vi erbjuda en oförglömlig teaterupplevelse till publiken runt om i landet, berättar Dritëro Kasapi, teaterchef Riksteatern.

Förutom Helena af Sandeberg medverkar även Emma Broomé och Andreas Kundler. Berättelsen kretsar kring det perfekta paret med framgångsrika karriärer och ett vackert hem. Men en natt dyker mannens ex-flickvän upp och plötsligt förvandlas tillvaron till en mardrömsaktig spiral av påståenden, avslöjanden och förnedring. Det på ytan perfekta livet börjar snabbt krackelera och går emot total kollaps.

Urpremiär den 30 september. Ex åker först på turné med Riksteatern och spelar därefter på Örebro Teater.

Emma Broomé
Andreas Kundler
Helena av Sandeberg

Konstnärligt team
Av Marius von Mayenburg
Regi Marius von Mayenburg
Scenografi & kostym Nina Wetzel
Dramaturg Ninna Tersman

Sofia Zouagui
Press och PR ansvarig

E-post: sofia.zouagui@riksteatern.se

Mob: 070-528 99 15

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.