Popkultur blir danscollage i rosa rummet - turnépremiär för So Sorry

Lekfullt och intensivt collage av popkulturens uttryck och danser, förpackat i ett rum av rosa plast. Nu är det turnépremiär för dansföreställning So Sorry. Koreografen BamBam Frost har utforskat estetik från musikvideos och livekonserter och ställt sig frågan vad populärkulturen vi konsumerar betyder för oss och hur den landar i våra kroppar.

So Sorry är en utvecklad version av föreställningen Sorry som hade produktionsresidens på Riksteatern och premiär på MDT våren 2018. Till välbekanta beats i ett rum helt klätt av rosa plast bjuder BamBam Frost tillsammans med Mari Carrasco och Lydia Östberg Diakité in till en intensiv, rolig och svettig föreställning där popkulturen monteras isär för att sättas samman igen till något nytt.

– Populärkultur är som en transformerande organism i ständig kommunikation med samtiden. För mig är det viktigt och alltid aktuellt att bryta ner, analysera, kritisera och se betydelsen av det som många av oss med kärlek konsumerar dagligen, säger BamBam Frost, koreograf.

I arbetet med So Sorry har BamBam Frost studerat framförallt afroamerikanska kvinnliga artister inom RnB, pop och hiphop men även tittat tillbaka på svart underhållningshistoria i stort.

Jag hade en längtan efter att ta in denna popkulturella värld i mitt arbete inom samtida dans och koreografi. Tillsammans med dansarna ville jag lära mig mer, bryta ner och bygga om, helt enkelt leka med det material och de referenser jag vuxit upp med, fortsätter BamBam Frost.

Turnépremiär den 23 februari i Visby

BamBam Frost
Mari Carrasco
Lydia Östberg Diakité

Konstnärligt team
Koreografi BamBam Frost
Ljusdesign Anton Andersson
Ljuddesign Yared Cederlund
Scenografi Lisa Berkert Wallard
Yttre öga Alexandra Tveit

Pressbilder till föreställningen finns på:

Joakim Johansson
joakim.johansson@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullbergbaletten är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.