Rekorduppslutning till Riksteaterns Länk

På åtta regionala Länk-festivaler sätter just nu 52 ensembler och 650 unga skådespelare upp nyskriven dramatik. Den 9-11 maj är det dags för Länks nationella festival på Riksteatern i Hallunda, då ensembler från de regionala festivalerna kommer.

Spännande nyskriven dramatik för unga ensembler, det är Länk i ett nötskal. På landets unga scener sjuder det av aktivitet, 650 unga skådespelare repeterar och spelar just nu pjäser av bland annat Anders Duus, Rasmus Lindberg och Martina Montelius. Den första omgången av Länk startade 2012 och när Länk nu genomförs för andra gången är det med nästan dubbelt så många deltagare och teaterfestivaler. Att projektet på två år har växt sig så starkt visar tydligt behovet av aktuell nyskriven dramatik, anpassad för unga scenkonstutövare.

Edward Bromberg är en av initiativtagarna och projektledare för Länk.
Riksteatern startade Länk för att det saknades nyskrivet material för unga amatörensembler, och det är otroligt roligt att se hur det växer, säger Edward Bromberg. Det är också väldigt spännande att jobba med unga människor som drömmer om ett liv inom scenkonsten, och med Länk får de extra stimulans när de får möta ensembler från hela landet. Dessutom får de en inblick i den professionella teatervärlden genom att spela på en professionell teaterscen, säger han.

Arvin Jazaee går tredje året på teaterlinjen på Arasnäsgymnasiet i Kungsbacka. Han kommer, tillsammans med nio andra elever, att sätta upp Katori Halls nyskrivna verk Mördarnas barn i vår. Ensemblen kommer att spela på Länks regionfestival på Backa Teatern i april.
– Tack vare Länk får vi möjligheter att synas mer och att utmana oss själva, säger Arvin Jazaee om vad det betytt att vara med i Länk. Pjäsen vi satte upp förra året spelade vi bara i skolan, men i år får vi chansen att spela för många fler, säger han.

I samband med de regionala Länkfestivalerna publiceras även en antologi där de nyskrivna pjäserna ingår. Antologin ges ut på Gidlunds förlag.

Länk-festivaler 2014:

Uppsala 14-16 mars, Uppsala stadsteater