Riksteatern ger The Dark Mountain Workshops: om konstens roll i klimatkrisens tid

Klimatkrisen har kallats för vår tids största ödesfråga och kulturen har anklagats för att blunda för utmaningen. Nu skapar Riksteatern The Dark Mountain Workshop, en ny konstnärlig mötesplats där 14 scenkonstnärer samlats runt klimatfrågan tillsammans med filosofen och konstnärlige ledaren Dougald Hine. Varje månad möts gruppen under en heldagsworkshop tillsammans med en internationell konstnär och på kvällen öppnas workshopen upp för allmänheten i öppna plattformen The Village & The Forest. Första tillfället är 12 oktober på Kägelbanan i Stockholm med sagoberättaren och mytografen Martin Shaw som gäst.

Vad gör vi som konstnärer som lever i en tid då klimatförändringar kommer tvinga oss alla att ifrågasätta vårt sätt att leva? Frågan ställdes i The Dark Mountain Manifesto (2009) och blev startpunkten till en litterär tidskrift och ett kulturellt nätverk som enligt New York Times ’förändrar miljödebatten i Storbritannien och resten av Europa’. 2015 bjöd Riksteatern en av manifestets författare, Dougald Hine, att samla en grupp scenkonstnärer i samtal som utgår från krisens kulturella rötter och konstens roll i människans bemötande av klimatkrisen. Bland gruppen finns dramatiker, koreografer, skådespelare, regissörer och musiker och många har arbetat med klimatfrågan och upplevt svårigheter med att anpassa sina konstnärliga metoder till ett så stort tema som just klimatet.

– De mänskliga berättelser som vi är vana vid att se iscensatta kan verka så otroligt triviala mot bakgrund av att den epok som omfattar hela människans civilisationshistoria håller på ta slut, säger Dougald Hine. Jag tror att konsten har en viktig roll i att öppna rum och överbrygga gapet mellan falsk optimism och total uppgivenhet och förtvivlan, och jag hoppas att The Dark Mountain Workshop och The Village & The Forest kan bli ett sådant rum, fortsätter han.

Om Dougald Hine: Tillsammans med Paul Kingsnorth skrev Dougald Hine Uncivilisation: The Dark Mountain Manifesto och är grundande redaktör till tidskriften Dark Mountain. Han började sin karriär som radiojournalist på BBC. 2012 flyttade han till Sverige och sedan januari 2015 arbetar han på Riksteatern som konstnärlig- och publik utvecklingsledare.

Om Michael Shaw: Varje månad ansluter en internationell gäst till The Dark Mountain Workshop. I oktober välkomnar vi sagoberättaren och mytografen Martin Shaw, som också grundade Westcountry School of Myth and Story och även initierade The Oral Tradition programme på Stanford. Tillsammans med Martin kommer vi att utforska myternas roll i hur vi hanterar de krafter som ligger utom vår kontroll och förståelse.

Medverkande: Anders Duus, Ida Lod, Måns Lagerlöf, Ayesha Quraishi, Andreas Kundler, Andrea Hejlskov, Ruben Wätte, Liv Elf Karlén, Patrik Qvist, Emelie Enlund, Jesper Weithz, Ninna Tersman, Clara Bankefors, Lisa Färnström.

Läs mer om The Dark Mountain Workshop här.