Riksteatern gör plats på scen för lokala berättelser

Riksteaterns teaterresidens ger konstnärer chansen att etablera sig på den svenska kulturscenen. Nu utvidgas residensverksamheten från storstaden till att även stötta lokalt konstnärskap i olika delar landet. Nya berättelser och ohörda röster ska få ta plats på scen.

Riksteaterns teaterresidens har sedan många år tillbaka varit ett sätt att hitta nya berättelser. Det är genom Riksteatern som konstnärer som Shima Niavarani, Daniel Boyaciouglu, Johannes Anyuru, Nour El-Refai, Emil Jensen och Jaqueline "Mapei" Cummings en gång i tiden fick en nationell plattform.

Hittills har satsningen varit centrerad till storstäder men utvidgas nu till att lokala teatergrupper ute i landet får vara med och skriva manus till vad som förhoppningsvis blir någon av riksteaterns kommande produktioner.

– Med Riksteaterns hjälp får nu lokala konstnärer möjlighet att testa, utforska, och utveckla idéer i en lokal kontext fast i nationellt sammanhang. På det här sättet får vi från start med ett arrangörsperspektiv och involverar föreningarna tidigt i processen, säger Dritëro Kasapi, teaterchef.

Först ut i satsningen var teaterkollektivet UNDANTAGET i Jämtland/Härjedalen som har fått stöd att involvera teaterföreningarna i en konstnärlig process att återskapa berättelsen Elvira Madigan. Även i Kalmar har Riksteatern tillsammans med Byteatern Kalmar Länsteater startat upp ett teaterresidens kring kvinnligt HBTQ-perspektiv i glesbygd.

Anna Gerdin
anna.gerdin@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.