Riksteatern på turné med De omöjliga möjligheternas hus

Med hjälp av kartongbitar, ljudeffekter och publiken skapas den magiska föreställningen De omöjliga möjligheternas hus. Det är första gången pjäsen spelas på svenska. Bakom föreställningen står det uppmärksammade engelska teaterkompaniet Forced Entertainment.

De omöjliga möjligheternas hus får vi följa en flicka när hon letar efter sin borttappade spindelkompis. Sökandet går genom ett mycket märkvärdigt hus och längs med labyrintiska korridorer. På vägen träffar hon komiska fåglar, en talande mus och ett inte så läskigt spöke.

Med ljudeffekter och projektioner skapar de två skådespelarna föreställningen genom att fånga upp de projicerade bilderna på kartongskivor och ställa sig frågor som, hur högt kan en skrapande mus låta? I fokus står mötet med publiken, vilket ger föreställningen en interaktiv dimension.

De omöjliga möjligheternas hus lyfter fram berättelsen, aktörerna och oss i publiken på ett sätt där vi blir medskapande och involverade. Det är situationer mellan de vuxna karaktärerna som skapar komik och igenkänning för den unga publiken. Och det är spänningen i berättelsen som får oss alla att undra hur det ska gå, säger Bengt Andersson, konstnärlig ledare för Barn & Unga på Riksteatern.

Teaterkompaniet Forced Entertainment startade 1984 och De omöjliga möjligheternas hus (The Impossible Possible House) är deras första pjäs för barn.  Den möttes av idel lovord vid premiären på Barbican i London i december 2014. Bilderna i föreställningen, animerade bilder/collage och foton, är skapade av den hyllade konstnären Vlatka Horvat.

Forced Entertainment tilldelades i mars i år världens främsta teaterpris, det internationella Ibsenpriset.

Medverkande Ana Stanisic, Linn Bjørnvik Grøder

Idé och regi Forced Entertainment , Terry O'Connor

Biträdande regissör Pelle Hanæus

Illustratör/bild Vlatka Horvat

Premiär 12 september, Norrtälje

Emma Englund
Mob: 070-637 5940
E-post: emma.englund@riksteatern.se

Citat

De omöjliga möjligheternas hus lyfter fram berättelsen, aktörerna och oss i publiken på ett sätt där vi blir medskapande och involverade. Det är situationer mellan de vuxna karaktärerna som skapar komik och igenkänning för den unga publiken. Och det är spänningen i berättelsen som får oss alla att undra hur det ska gå.
Bengt Andersson, konstnärlig ledare för Barn & Unga på Riksteatern